נושא: הכל

תיבות כלים, פטישים ומסמרים

פורסם ביום רביעי, 24/12/08
מאת גדי כץ מייסד TI ישראל
"לאדם שיש רק פטיש בתיבת הכלים שלו, כל בעיה נראית כמו מסמר"
אברהם מסלאו
באנגלית זה 'מתנגן' טוב יותר:
"To the man who only has a hammer in the toolkit, every problem looks like a nail"
לשון אחר: אנשים עם ידע או מיומנות חלקיים, מציעים את אותו הפתרון לכל בעיה חדשה בה הם נתקלים. הם נוטים לבחור באותו סוג של פתרון גם אם יש פתרון אפקטיבי יותר, פתרון אשר מצריך סוג מיומנות או ידע שאין להם.

מה שלא הולך בכוח, יילך בעוד יותר כוח

הגבר הממוצע ובמיוחד הישראלי נוטה לפתור את רוב הבעיות בכוח. לזכותנו ייאמר שיש גם נשים הבוחרות לנהוג כך. הרוב המכריע נוטה לחשוב שהמפתח לשחייה מהירה נמצא בכוח ובמטראז' שחייה גבוה. כולנו מוציאים את הפטיש מהתיבה. אם הגעתם עד לבלוג הזה, אתם וודאי יודעים שהדרך למהירות המיוחלת לא עוברת דרך שימוש בכוח…

Kaizen Swimming

המונח Kaizen ביפנית משמעותו שיפור מתמשך: Constant/Continuous Improvement. טרי לוכלין גילה את המונח לפני מספר שנים, אימץ אותו והחיל אותו על שחייה ועל פילוסופיית הלימוד של TI.
אם היעילות של שחיין ממוצע במים היא בסביבות 3-4% – על כל 100 קלוריות (אנרגיה) שהגוף צורך, רק 3-4 מהן 'מבוזבזות' לצורך התקדמות במים. כל השאר מופנה לציפה, לשמירה על חום גוף ועוד.
למעשה אדם יכול לבלות את כל חייו הבוגרים במאמץ לשפר את המהירות במים ולצמצם את הגרר/התנגדות במים. לצורך כך עליו לפתח מיומנות בשליטה על מספר רב של כלים. לאורך השנים תיבת הכלים הולכת וגדלה ועימה המיומנות והיכולת לשלוט בכל כלי בתיבה.

חזון העצמות היבשות

ברבות הימים שחיין מיומן, מאסטר אמיתי, יכול לבחור את הכלי המתאים מתוך מגוון כלים גדול בתיבה. הכלי האפקטיבי ביותר אשר יגרום לו לפתור עוד בעיה בפאזל המורכב שנקרא שחייה. אה כן, מאסטר אמיתי מעביר את הידע שלו הלאה