נושא:

על הממונה על הארכיון הלאומי וטאו

פורסם בשבת, 27/12/08
מאת גדי כץ מייסד TI ישראל
ניתן למצוא את התיעוד הראשון והברור של אסכולת הזן הבוהיסטית במאה השביעית לספירה בסין. יעברו עוד כ- 700 שנה עד שהזן יגיע ליפן וילבש את צורתו הנוכחית כפי שאנו מכירים אותה היום. אבל מאיפה הכל הגיע? היכן השורשים?

קיצור תולדות הזמן
לפני 2,500 שנה, במאה החמישית-שישית לפני הספירה, שלטה בסין שושלת הצ'ואו, שושלת קיסרים מפוארת אשר שלטה בסין כבר 1,000 שנים. התקופה הייתה מיוחדת: המצאת הברזל הביאה לכך שהשיטה ההיררכית של המעמדות שהייתה נהוגה בסין החלה לקרוס: התחילו להתפתח צבאות פרטיים שאיימו על צבא הקיסר ועל עתיד הקיסרות. כדי להציל את השושלת היה צורך להמציא שיטת שלטון חדשה שתבטיח שליטה ותתאים יותר 'לעידן החדש'. היתרון הגדול ביותר של שושלת צ'ואו היה מאז ומעולם היועצים הטובים. באותה תקופה עמדו לצד הקיסר שלושה מחנות של יועצים: חכם בשם קונפוציוס, קבוצת גנרלים שהיו אחראים על הצבא ואיש בשם לאו-צה שהיה אחראי על הארכיון הלאומי. לא כאן המקום להרחיב אבל בסופו של דבר הכריע הקיסר ואימץ 'חוקה', מערכת משפט מסודרת וקוד התנהגות שהציע קונפוציוס. לאו-צה החליט לפרוש ממשרתו, עלה על שורו האהוב ויצא למסע לעבר הרי ההימלאיה לכיוון טיבט. האגדה מספרת שכששמע הקיסר על עזיבתו של לאו-צה, הורה לשומרי הגבול לעצור אותו ולא לשחרר עד שיעלה על הכתב את עיקרי תורתו. כשהגיע לגבול טיבט עצר אותו שומר ושלושה חודשים ישב לאו-צה בתחנת הגבול וכתב במחברתו.

לאו-צה על שורו:

דרך זרימת האנרגיה
למחברת קרא לאו-צה "טאו-טה-צ'ינג" (Tao Te Ching) שזה "דרך זרימת האנרגיה", או "התגלות כוח הטאו", או "ספר היסוד של הדרך הגדולה", או "סגולת הזרימה והדרך". קשה להבין אוסף של 5,000 ציורים קטנים שנכתבו במאה החמישית לפני הספירה וקיימים מספר רב של תרגומים.
הספר כולל 81 פרקים קצרים המכילים, לשיטתו של לאו-צה את תמצית התיאור של חוק הטבע והוא מכיל שלל עצות ומעין קוד התנהגות למנהיגים ולכל אדם באשר הוא.
2,500 שנים לאחר מכן, כתב היד הזה נמצא במרחק הקשת עכבר מכם. אני מחזיק בידי את "ספר הטאו" אשר תורגם לעברית ע"י ניסים אמון. לאחר רפרוף בין עשרות התרגומים שנמצאים ברשת אני יכול לומר שהתרגום לעברית נהדר!

טאו
האות טאו מסמלת דרך/נתיב אולם זהו גם קונספט שנמצא ביסודות הטאואיזם, הקונפיציוסיזם ובפילוסופיה סינית עתיקה. הרעיון הכללי הוא שיש חוק אחד בטבע שהוא קודם לכל, יש דבר אחד שהוא מוחלט וטוב מיסודו והוא רק קורא לו בשם "טאו". הטאו הוא גם זכר וגם נקבה, הוא עליון, חזק וישר, הטאו הוא אם העולם. סוג של אלוהות שהיא רק הוויה. שקטה, סבלנית ומסתורית, שכל מה שצריך זה לנוע בנתיבה ופשוט לגלוש נכון עם הזמן והסביבה. אין טובים מול רעים. הטאואיזם לא הפך להיות דת, כי הוא נשאר פתוח ואישי.
עבור לאו-צה, הטאו הוא התדר והרטט המפיח בדברים רוח חיים. יש לטאו קצב מסתורי ואפשר להתחבר אליו ולהיות רגוע ובריא אך הוא מזהיר כי אם יתנתק ויאבד הקשר הנכון, מיד יבואו עצבנות, חוסר שקט וחולי.
לטענת אמון, כדי להשיג הבנת טאו שהיא מעבר למילים, יש לקרוא את הספר מספר רב של פעמים. כך עשיתי. מעניין מאוד.

Back to the Future
יש מספר עקרונות מעניינים הנמצאים בבסיסו של הטאו ואנסה לעמוד עליהם בחודשים הקרובים. כמובן שניתן לגזור מתוך עקרונות אלה דרכי פעולה הקשורות, איך לא, בשחייה. מידי פעם אצרף פרק מתוך ספר הטאו, ה- Tao Te Ching בשאיפה שתמצאו בו עניין כמו שאני מוצא.