נושא: הכל

כמה יעילה החתירה שלך?

פורסם ביום רביעי, 17/7/19
מאת Terry Laughlin

אם אתם קוראים את הפוסטים שלי באופן קבוע אתם בטח מודעים למחקר ה-DARPA שהראה ששחיינים הם רק 3% יעילים- בהשוואה ל-80% יעילות של דולפין. (לדוגמה דולפינים ממירים 80% מהאנרגיה שלהם לתנועה קדימה, לעומת זאת בני אדם מפנים 97% מהאנרגיה שלהם לתזוזה סביב במים והזזת המים מסביב).

dolphins

הנבדקים במחקר הנ"ל אפילו לא היו השחיינים הכי פחות יעילים. הם יכלו לשחות טוב מספיק כדי להשתתף בניסוי ובטח חשבו שהשחייה שלהם היא 'בסדר'. קיימות גם הערכות ששחיינים מקצועיים הם 9-10% יעילים. כן, וירג'יניה, אפילו Sun Yang מבזבז מעל 90% מהאנרגיה שלו.

וזה הרבה יותר טוב מרוב האנשים, אבל עדיין הרבה פחות יעיל מניצולת האנרגיה של אתלטיים על הקרקע (גולשי סקי למרחקים, אצנים, רוכבי אופניים) שיכולים להגיע לניצולת אנרגיה של עד 36%.

רובנו נמצאים איפשהו באמצע. האם זה אפשרי להעריך את היעילות של עצמך? האם אתם 4% יעילים? 6%? אולי אפילו 8%?

left stroke

ניסחתי סט של תיאורים ניסויים (למשל איך השחייה שלך מרגישה, יותר מפעם אולי שחית מרחק מסוים) שאני מאמין שהם מדדים די טובים של רמת היעילות שהגעתם אליה. לדוגמה, בכל רמת יעילות, איך סביר שתחווה שחייה, או לאיזה הישגים סביר שתגיע. אז הנה מה שניסחתי:

אינדקס יעילות של שחיין בחתירה

(הערה: חלק, אבל לא כל החוויות המתוארות בכל קטגוריה יכולות לתאר אתכם. לדוגמה, אתם עשויים להיות 5% יעילים, אבל עדיין לא להרגיש לגמרי בטוחים במים).

drowning

1-2% חתירה אפילו למרחקים קצרים (מספר חתירות) היא לא נעימה ומתישה. (למרות שאתם עשויים להיות מסוגלים לשחות קצת יותר, ואפילו מרגישים די בנוח לשחות בסגנון חזה) אתם חווים קושי משמעותי וחוסר נוחות להישאר בציפה (אתם מרגישים את הרגליים שלכם שוקעות) וזה תמיד מאבק, ואף יוצר פאניקה, רק לנסות לנשום.

bad swimmer

3-4% אתם יכולים לשחות דקה או שתיים ברציפות. אתם יכולים להגדיל את המרחק, אולי אפילו עד 1500 מטר, עם תמיכה חיצונית של פולי או חליפה, או עם עצירות מנוחה סדורות, אבל מרגישים מרוקנים לאחר מכן. אם אתם עושים טריאטלון אתם מנצלים חלק ממקצה האופניים לאושש את ההרגליים שלכם מהשחייה, או מרגישים שכל המשך המרוץ נפגע בגלל השחייה. מרגיש שלשחות מהר יותר זה יותר מדי לצפות היות ואפילו קצב איטי כל כך מעייף. אתם אף פעם לא משתפרים, לא משנה כמה אתם שוחים. שחייה אולי נראית כמו 'אימון טוב', אבל אתם עושים את זה יותר כדי לצאת ידי חובה מאשר מתוך הנאה.

כדי להגיע לשלב הבא אתם צריכים: איזון.

5-6% אתם מרגישים מאוד בנוח במים. אתם שוחים מייל (1.6 ק"מ) בכזאת קלות שזה נראה אפשרי להשלים 5 ק"מ (שקול לחצי מרתון ריצה) או יותר. אתם מרגישים ביטחון לשחות במים פתוחים. אם אתם עושים טריאטלון, אתם מרגישים די רעננים בסוף מקצה השחייה ומגיעים למקום מכובד באמצע. הבעיטה והנשימה שלכם מרגישים רגועים ובשליטה. בהשקעת מאמץ סביר אתם יכולים להשיג האצה קלה בקצב.

כדי להגיע לשלב הבא אתם צריכים: מנח גוף יציב ומלוטש יותר.

7-8% במים אתם מרגישים בבית יותר מכל מקום אחר, והשחייה מרגישה יותר טוב ויותר מספקת מכל פעילות גופנית אחרת. החתירה שלכם כוללת Catch (היאחזות במים לאחר הכנסת היד) ו- 2-Beat-Kick (תזמון של בעיטה אחת לכל תנועה כאשר יד ורגל נגדית עובדות יחד) מרגישה מוטמעת ולא מורגשת עד לכ-85% מהמאמץ וקצב הלב המקסימאלים. אתם יכולים לשחות מהר יותר מתי שתרצו תוך השקעת מאמץ סביר. שחיית מרחק של מרתון נראה לחלוטין אפשרי אם תקדישו תקופה של 10 עד 12 שבועות להתכונן לכך. אם אתם מתחרים בשחיית מים פתוחים (לרבות מקצה שחייה בטריאטלון) אתם מגיעים ל- 5-10% הראשונים בקבוצת הגיל שלכם דרך קבע.

כדי להגיע לרמה הבאה אתם צריכים: יכולת הנעה- Catch חזק ומושרש במים ו 2-Beat-Kick מתוזמן היטב.

9% או יותר אם היו לכם אתלטיות ונעורים, היעילות שלכם ככל הנראה הייתה שמה אתכם באליטה. אולם בגיל העמידה והלאה אתם נהנים ממשהו יותר בעל ערך- תחושה שאתם שוחים במומחיות (עד כדי אומנותית) ומודעות שמעטים חווים. אתם חווים תחושת זרימה וריכוז באימונים- ולעיתים בתחרויות. אתם כמעט תמיד מרגישים שאתם עובדים עם המים, אפילו בעת הגעה למאמץ מקסימאלי. גם כשאתם מאבדים יעילות, זה שולי, אתם חשים את הסיבה לכך בזריזות ויכולים להתאים את החתירה שלכם בקלות כדי לחזור לזרימה. אתם חשים בבהירות את ההזדמנות התמידית שלכם להשתפר- לא משנה עד כמה היא עדינה- ויודעים איך להשיג אותה. אתם יכולים בצורה מתמדת להמיר עלייה ביעילות בעזרת SPL (ספירת תנועות למרחק) או שימוש ב- Tempo (מכתיב קצב) לעלייה בקצב.

left stroke enter

איך אתם שוחים?

האם התיאורים האלה נשמעים לכם מוכרים? האם אתם משתמשים באינדיקציות אחרות להעריך את היעילות שלכם? האם הכנתם אמות מידה לשיפור מיומנויות שעוזרות להביא את היכולות שלכם לרמות גבוהות יותר של יעילות והנאה?

(מאנגלית: יעל נוי)

 

 

 

כותרת:

 

 

תגיות: