נושא:

משטר אימונים של Stroke Deprivation – חלק II

גדי כץ
פורסם בשבת, 18/4/09
מאת גדי כץ מייסד TI ישראל
שינג'י טקיאושי מטיל צל ענק
לפני כמה חודשים המדריך הראשי של TI יפן, שינג'י טקיאושי, הצליח להדהים אותנו בהעלאת סרטון שלו שוחה ב-
9 תנועות 25 מטרים. הרבה חן, רפיון, עדינות, 'סטייל' ו- Grace היו בסרטון הזה. בסרטון אחר מאותה סדרה הוא מסיים בריכה ב- 12 תנועות בקצב של 1.10 ובפחות מ- 17 שניות. מה שמדהים הוא שלא מבינים כמה שהוא מהיר כשצופים בו שוחה. הנה הסרטון:

לצפייה באיכות גבוהה הקישו כאן.

האנומליה של הצל
שינג'י הוא איש נמוך: 1.70, ללא עבר תחרותי אשר 'נהנה' בעיקר מחסרונות פיזיים בשל מבנה גופו הקצר. ובכל זאת הוא מצליח לשחות עם אורך תנועה מהאגדות! "מה הסוד שלו?" הייתה שורת הנושא במייל שקיבלתי מז'אנה וליליה, שחייניות המאסטרס בנופית. השאלה חזרה על עצמה בוורסיות שונות מלא מעט מתאמנים. בעצם כולם רוצים לסגל לעצמם כזה אורך תנועה. ההבנה של המתאמנים את חשיבות אורך התנועה גורמת למצב שנשאר רק לדמיין כמה מהיר הוא בקצבים נמוכים מ- 0.80 וכמה מהר הוא יכול לשייט בשחיית מים פתוחים למרחק ארוך ובקצב רגוע. כמה קטן, ככה גדול הצל שלו.

נתחיל מההתחלה
טרי לוכלין למד ויישם עקרונות של מספר מאמנים וביניהם גם מגנאדי טורצקי (Gennadi Touretski), המאמן האגדי של אלכסנדר פופוב (Alexander Popov) אי שם בראשית שנות ה- 90 של המאה הקודמת. פופוב היה אלכסנדר הגדול והשחיין הכי מהיר ויעיל בעולם. טורצקי היה האיש שגרם לו להפוך לכזה. לימים קראתי כל מה שיכולתי למצוא ברשת על טורצקי. מה יש לומר: האיש גאון שהקדים את זמנו. על נושא הרפיון הוא דיבר כבר לפני 20 שנה ולימים, כשפרש מאימון שחיינים אולימפיים, חבר לפופוב כדי לאמן קבוצות מאסטרס – אין מקום מתאים לפוסט הזה כמו הציטוט של טורצקי על אימון של שחייני מאסטרס:
The main difference between competitive athletes and Masters is technique, not fitness…
Gennadi Touretski
ובכן, אלכסנדר הגדול התאמן אצל טורצקי תחת משטר קפדני של Stroke Deprivation. לפי טורצקי, זה היה המפתח, בהא הידיעה להצלחתו של פופוב.

מה זה לעזאזל Stroke Deprivation?
בעברית: 'מניעת תנועות'. להתאמן במשטר אימונים המונע מהשחיין מלבצע תנועות קצרות ואימון-תרגול של מספר תנועות ממוצע נמוך משמעותית ממספר התנועות בתחרות (לעיתים אף יותר מ- 25%). הרעיון הכללי הוא שאימונים במספר תנועות נמוך יקנו לשחיינים בתחרויות 'עודף יצור' או 'בנק חיסכון לתנועות' כך שיוכלו לשחות בכמה תנועות שהם צריכים 'ביום פקודה'/תחרות. שחיינים המתאמנים כך, לרוב שוחים בתחרות במספר תנועות נמוך יחסית לשאר השחיינים במקצה. משטר אימונים של Stroke Deprivation מביא לרוב גם לשיפור הטכניקה הכללית מכיוון שהשחיין חייב לפתח מודעות גבוהה לאופן שבו הוא יכול להתקדם במים ביעילות מרבית, תוך התחשבות בעלות האנרגטית שהוא נדרש להשקיע.

למעשה הגישה הזאת מתבססת על… הטבע. נסו להיזכר בסרטים ובתצלומים של צ'יטה רצה, או של כלבי צייד עטים על טרף, או סוס מרוץ במסלול וכמובן אצנים מהירים. למעשה כולם, בעלי-החיים ובני האדם המהירים – כולם נוקטים באותה השיטה: צעדים ארוכים. הם רצים מהר יותר הודות לצעדים הארוכים ולא בשל קצב צעדים גבוה יותר. ובאותו האופן לאורך התנועה בשחייה (SL) יש משקל חשוב הרבה יותר מאשר לקצב התנועה (SR).
להרחבה ראו כאן.

שימו לב לתרגול במהירות איטית של אלכסנדר הגדול:

לצפייה באיכות גבוהה הקישו כאן.
המשך: משטר אימונים של Stroke Deprivation – חלק III