ג'ורג לאונארד שכתב את הספר Mastery, טוען שהמפתח למצוינות הוא מחויבות ואהבת האימון -במיוחד כשנמצאים במישור – כשלא מתקדמים. כמורים המטיפים למצוינות, על מדריכי TI ללמד את תלמידיהם איך להמיר הרגלים וטכניקה שהספיקו להטמיע לפני לימוד לפי TI, להתמסר לתרגול – כך שהזמן במים 'עף' בלי לשים לב ושהזמן בין האימונים יחלוף בציפייה לתרגול-אימון הבא. התהליך הזה מתחיל, לפי לאונרד, בהבנה שהאתגרים הם הזדמנות ולא מכשול.
Flow
בספר
דר' צ'יקזנמיכלי ביצע 250,000 ראיונות עם אומנים ואנשים העוסקים ביצירת משמעות (Creating Meaning). המרואיינים תיארו חוויה שהיו שקועים בה כל כך עד שאיבדו כל קשר למציאות החיצונית… לתחושת הזמן. פסנתרן אחד סיפר שהיה מודע רק להרגשה של "להיות אחד עם המוזיקה". טרי לוכלין מספר שמאז שעבר את גיל 50, הוא מסוגל לייצר גישה למצב הזה בכל אימון שחייה. יותר מכל מטרה חיצונית, הרצון לשוב ולחוות את החוויה שוב, הפכה את השחייה למען מטרה או יעד ספציפים (מוטיבציה) לשחייה תשוקתית – Passionate-Swimming.
מה מאפשר Flow (זרימה תודעתית)?
תחושת ההיי, ה- Runner‘s High, מוכרת לכל רץ ממוצע. היא תוצאה של שילוב של הבאז האירובי (אנדופנים) עם תנועה ריתמית וקבועה. אבל הכישורים הנדרשים בכדי לרוץ ברמה סבירה הינם בסיסיים ביותר, הבאז המושג הוא הרבה יותר מתון ממצב הזרימה, ה- Flow, המתאפשר על ידי האתגר הטמון בפתרון בעיות אינהרנטיות לשחייה מוכוונת שיפור. זה מאפשר להגביר את תחושת ההיי של הרץ לחוויה כמעט אופורית.
לפי ספרו של צ'יקזנמיכלי, רצ"ב רשימה של מרכיבים המאפשרים את 'הדרכון' ל- Flow או כפי שאני בוחר לתרגם Flow – "זרימה תודעתית" בכל מה שקשור לשחייה ולדרך בה TI מלמדת שחייה:
1. פעילות מתגמלת. רבים מתלמידי TI החדשים מגיעים עם צורך בסיסי – להתקדם ממצב של "לא לטבוע" לשחייה. אלה שקצת יותר מתקדמים, לרוב הינם בעלי מוטיבציה יותר הוליסטית – לשפר את בריאותם. מטרתנו המפורשת היא 'לתכנת' את שחייתם עם התנאים שיאפשרו 'זרימה' – Flow, כדי שתרגול שחייה יהיה התגמול עצמו.
2. מטרות וציפיות ברורות. כאשר תלמידינו מתקדמים מעבר לצורכיהם הבסיסיים, אנו מסייעים להם בהדרגה להעלות את רף מטרותיהם: (א) להשיג נוחות, איזון, תנוחות גוף המשיגות חיכוך נמוך וכישורי יסוד נוספים; (ב) להטמיע מיומנויות מתקדמות יותר כמו קצב 2 ברגליים (Two Beat Kick); (ג) להשיג SPL – Stroke Per Length – יעיל; (ד) שילוב אפקטיבי של SPL עם קצב להגברת מהירות; ו- (ה) להשלים משחה איירון מן למרחק 3.8 ק"מ עם רגליים רעננות וחיוך גדול לקראת חלק הרכיבה.
3. פידבק. כדי להתאמן באופן אפקטיבי, את זקוקה לשיטה להשוות את ביצועייך (הבריכה הזו, האימון הזה, השלב הזה בהתפתחותי) למטרותייך. לפעמים אנו מספקים פידבק מילולי או וורבלי. אנו גם מלמדים כיצד לקבל פידבק עצמי.
4. דיוק ברמת הקושי הנכונה. התאמה בין מטרות ליכולות היא קריטית. קשה מידי=תסכול, קל מידי=שעמום. רמת קושי מספיקה שומרת על ה- Flow. עם התפתחות המיומנויות השונות, כך גם צריכים להתפתח ולגדול האתגרים. אנו מלמדים גם את זה. זה נקרא Kaizen או
5. פוקוס. פעילות מאתגרת ובעלת משמעות מובילה בטבעיות ומשפרת את היכולת להתפקס, לנטרל הסחות דעת ולהתרכז. שחייה מודעת – צמד המילים שהכי מזוהה עם TI. אבל הפוקוס צריך להיות עמוק (חסין מהסחות דעת) ומוכוון מטרה. בדיוק כמו כישורים מוטוריים, פוקוס הוא תוצאה של משמעת, והטמעה עקבית. התהליך מתחיל בתרגיל הבסיסי ביותר ולאט לאט היכולת לבצע תרגיל בסיסי מאוחסנת בזיכרון ארוך טווח (לימוד מיומנות חדשה). חודשים לאחר מכן היכולת משתפרת ואפשר להתפקס על "לסיים את הבריכה בדיוק ב- 15 תנועות". בחלוף הזמן השיפור ביכולת לשמור על פוקוס תאפשר לשמור על קוקון של רוגע בכאוס של תחרות מים פתוחים או טריאתלון.
6. תחושת שליטה. רוב התלמידים החדשים שמגיעים ל- TI, מגיע מתוך תסכול, הנובע מתחושות כגון "למה אני מתעייף?" או "למה אני נכנס לפאניקה בטריאתלון?". השירות הראשון שלנו הוא להסביר שהסיבות לקשיים טבעיות לגמרי ושאנחנו יודעים לעקוף את הקשיים. זה יוצר תקווה המבוססת על הבנה כך שבסוף היום מתקבלת תחושת שליטה. בסופו של דבר הם מבינים שהם יכולים לשלוט בכל אספקט בשחייתם ואפילו גם לדרך שבה הם מגיבים להפתעות לא רצויות.
נגישות ו- Flow
ברגע שחווים חווית שחייה חיובית בפעם הראשונה, העקרונות הנ"ל פועלים כאסטרטגיה מוכחת בהפיכת החוויה לארוכה יותר, חזקה יותר, עמוקה יותר ומשמעותית יותר. לא צריך לצייר יצירת מופת או לטפס על האוורסט כדי למצוא את הזרימה, את ה- Flow. שחייה מציעה הזדמנויות נגישות למציאת Flow. כל שצריך לעשות הוא
מצורף סרטון מתוך הרצאה של צ'יקזנמיכלי ב- TED. מומלץ!