נושא: הכל

למה שחייה היא כלי מעולה לירידה במשקל או איך להיפטר מהרגלים רעים

פורסם ביום שני, 8/3/10
מאת גדי כץ מייסד TI ישראל

weight loss prograss

We are what we repeatedly do. Excellence, therefore, is not an act, but a habit
Aristotle


הרגלים רעים

לרוב האנשים שאני מכיר יש הרגלים רעים שהיו רוצים להיפטר מהם. עודף משקל, עישון, אכילת יתר, שתייה, דחיית משימות, איחורים ועוד. אני כותב את הפוסט הזה אחרי שקראתי קצת על הנושא באתר שנקרא 6 Changes. האתר עוסק בשינוי הרגלים – החלפת הרגלים רעים בטובים. את האתר כתב ליאו בבאוטה (Leo Babauta), אחד מהבלוגרים הכי מוכשרים ומצליחים בעולם.

עיקרון יסוד בשינוי של הרגל

בבאוטה כותב שהרבה אנשים מנסים לאמץ לעצמם הרגלים שהם לא נהנים מהם בעיקר כי הם 'נכונים' או מכיוון שהם יביאו לתוצאות נחשקות (בטן שטוחה, יציאה מחובות וכו').
הבעיה עם הרגלים כאלה היא שהם מרשם לכישלון. כשמנסים 'לתרגל משמעת', בעצם אנחנו מכריחים את עצמנו לעשות משהו שאנחנו לא רוצים לעשות. ברוב המקרים, אם לא בכולם, ההרגל נמשך לזמן קצר ואז אנו מרימים ידיים.

הפיתרון? הנאה…

אם אדם עוסק במשהו שהוא נהנה ממנו, יש סיכוי גדול שהוא יצליח להפוך אותו להרגל. לכן, עיקרון יסוד לאימוץ הרגלים טובים במקום הרגלים רעים הוא – הנאה! ומה אם ההרגל שרוצים להטמיע הוא לא בדיוק פסגת ההנאות? למשל פעילות גופנית לצורך ירידה במשקל. בבואטה טוען שכל החוכמה היא למצוא דרכים להינות מהפעילות…

שחייה כאמצעי להפחתת משקל

יש לא מעט אנשים שסובלים מעודף משקל ובחרו בשחייה כספורט כדי להפחית ממשקלם. שחייה היא ספורט מיוחד: אין עומס על המפרקים במים (לאדם עם עודף משקל, ריצה או הליכה יכולים לגרום לפציעות ולנזקים), הרבה קבוצות שרירים עובדות במקביל, מה שמסייע לשריפת שומנים, וברוב המקרים, שחייה מתאימה לכל גיל.

לשחות בדרך הקשה

זהו. החלטת. את רוצה להיראות טוב הקיץ. את הולכת לבריכה כדי לשחות את עצמך לדעת. ויהי מה. האימונים קשים. מעייפים. משעממים. מאבק מתמשך. כיף זה לא. את שוחה לאט, מוציאה הרבה אנרגיה. אבל הקיץ כבר כמעט כאן ויש לך מטרה. את מגיעה כמו שעון לבריכה. 4 פעמים בשבוע. התוצאות מתחילות להיראות. יש צדק והוא נראה. האימונים קשים וממש קשה לקום בבוקר עם שיר בלב וללכת לבריכה. בתוך תוכך את יודעת שלא תוכלי להמשיך ככה לאורך זמן. רק עד שתגיעי למידה בג'ינס שאת כל כך רוצה להגיע אליה…
אני מניח שרובנו כבר היינו בסרט הזה. הרגל כזה לא מחזיק מים. לתרגל משמעת לאורך זמן זה קשה. זה לא כיף. הסוף ידוע.

אורח חיים

הורדה במשקל ושמירה על משקל בריא קשורים בעיקר בסיגול הרגלים של אורח חיים ספורטיבי ובריא. אני מדבר מניסיון. הייתי בסרט הזה. רק כשהצלחתי לסגל לעצמי אורח חיים ספורטיבי ובריא, הצלחתי לשמור על משקלי החדש (כ- 30 ק"ג פחות וכבר למעלה מ- 10 שנים). הסוד הוא כמובן להינות מאורח החיים הזה. לא לסבול ממנו.

לשחות בדרך הקלה

שחייה היא ספורט טכני. אם יודעים את הטכניקה, השחייה הופכת לתענוג ולא לסבל. תחושת המים על הגוף בזמן השחייה היא של מסאג' מרגיע. כשמטמיעים את הטכניקה הנכונה, אפשר לשלוט על עוצמת המאמץ. כשמבינים את ספורט השחייה מגלים עולם שלם. מעניין. מחכים לרגע הכניסה למים. לא רוצים לצאת. הירידה במשקל הופכת לתוצר לוואי. זה הופך להרגל של שנים. אורח חיים. ההנאה מובטחת. והרי ההנאה היא המפתח…

ההנאה שבשיפור

כתבתי לא מעט על הסיפוק שיש לכל אדם מהשיפור שלו עצמו. בכל תחום. השיפור מגיע כשיודעים מה ואיך לעשות במים. כשרואים תוצאות, רוצים להמשיך. כשהשיפור מתמיד וההנאה רבה – המטרה הושגה.
לא כאן המקום להיכנס לכל הפינות והניואנסים המבטיחים שחייה נכונה ומהנה. מומלץ לקרוא בלינקים הבאים כדי לקבל את כל התמונה:

התיאוריה מאחורי השחייה – 7 שיעורים במסגרת בית ספר מקוון שפרסמנו ב- ynet

פרק 1: טעויות נפוצות של שוחיםפרק 2: 3 עקרונות יסוד לשחייה נכונה פרק 3: גוף מאוזן במיםפרק 4: לשחות ארוך וצרפרק 5: 4 עקרונות לאחיזה נכונה במיםפרק 6: איך לנוע במים כמו דגפרק 7: איך לנשום נכון במים

חומר רקע לשחיין המתחיל

שחייה ושיפור מתמשך

dealing with frustration