נושא:

מה הקשר בין שחייה לילית, ירח מלא, ט"ו באלול, מדונה ו- REM?

פורסם ביום רביעי, 16/9/09
מאת גדי כץ מייסד TI ישראל

בירה נשר
ככה ענו 'הגנובים' לפני שניים-שלושה עשורים לשאלה "מה הקשר?". אז זהו שיש קשר אבל הוא 'קצת' רחוק. גם יהיה קשה להסביר אותו. תהיו רפויים ותמשיכו לקרוא, זה רק הופך להזוי יותר…

חולה ירח
מאז ומעולם יש לי משיכה לירח. בקטנה. במיוחד כשהוא מלא. לאורך החודש אני יודע מתי מולד הירח, תמיד יודע אם הוא בדרך להיות מלא או חסר, באלו שעות הוא זורח ושוקע, בכמה זמן הוא מתבושש להגיע מידי יום (כ- 40 דקות), איך יודעים אם הוא מתמלא או נגרע (טיפ לחיים: מוסיפים י' קטנה ודמיונית מעל הירח – אם מתקבלת האות ז': זריחה, אם ג': גריעה) ועוד ועוד עובדות שלא ממש משנות משהו למישהו.

קסם
אבל היופי של הלבנה מושך. הימים שלפני מילואה מיוחדים. לפני השקיעה הירח עולה במזרח ובכמה לילות הוא כאילו ממשיך להאיר למרות שהשמש שקעה. ובלילות ירח מלא של סוף הקיץ הוא זורח בכתום, גדול ומאיר, נהנה מקרניים אחרונות של השמש שמגיעות רק אליו. וזה נמשך כשעה ואם יש לי מזל, בלילה, לאורך כל הדרך בנסיעה הבייתה אני מביט ונהנה. מוקסם.

פירוש שפרוט לחולי ירח
באחת משיחותיי עם גידי שפרוט, סיפרתי לו שלא מובנת לי המשיכה שלי. לירח. גידיש, כרגיל, נתן לי להרגיש כאילו שאני לא יודע מהם צבעי הדגל של מדינת ישראל.

"זה ברור, כדור הארץ מושפע מאוד מהירח, המשיכה שלו גורמת לאוקיאנוסים שלמים להתקרב אליו, לכדור הארץ להפוך ביצתי, מה שגורם לגיאות ושפל וגם לזאבים לילל. אם נפח/ווליום כזה של מים מושפע מהירח, אתה רואה סיבה שאתה לא תושפע ממנו?".

שתקתי. נשמע הגיוני. פתאום גם נזכרתי שלילה לילה מסתכלת הלבנה בפרחי היקינטון שהנצו בגינה. יש דיאלוג. יש פידבק. זה לא חד צדדי. מעולה. אני מתואם עם ימים ואוקיאנוסים, צמחים וחיות. In Synch עם הטבע. סחה עליי.

לוח השנה העברי
לוח השנה של המוסלמים והיהודים מתנהל לפי הירח. איך לומר, דרך לא כ"כ מדויקת לנהל זמן. היהודים המציאו את השנה המעוברת כדי לערוך התאמות והמוסלמים העדיפו לוותר. ט"ו הוא אמצע החודש. ירח מלא. אנחנו חוגגים את ט"ו בשבט וט"ו באב. אבל מה עם ט"ו באלול? מה, אין לו נשמה? למה להעליב?
אני דווקא תמיד זוכר את ט"ו באלול. מאז שהייתי נער אני זוכר את הירח המלא של אלול. ירח מיוחד שנוצר הזדמנות מיוחדת. אופציה לשחייה לילית מושלמת.

בלוז לסוף הקיץ
להבדיל מהרבה ישראלים אחרים שסובלים בקיץ, אני דווקא פורח בקיץ. לאורך הקיץ, בימי שישי לקראת שקיעה, אנחנו ועוד כמה אלפים הולכים לים ונשארים הרבה אחרי שהשמש שוקעת. מצד אחד, לאוהד קיץ מושבע, אין כמו הבאסה של סוף הקיץ. מצד שני, בסוף הקיץ, הקיץ דואג לתת כמה צ'ופרים ולהשאיר אותי עם טעם של עוד. בימי שישי של סוף הקיץ הטמפרטורה של המים מגיעה ליותר מ- 30 מעלות ובמיוחד בסוף היום, המים ממש חמים. הימים של לפני ואחרי ט"ו באלול מספקים עיתוי מושלם לשחייה לילית: הירח מאיר באור חזק, המים חמים והים רגוע להפליא בלילה. הבלוז האחרון של הירח לקיץ. הופעת פרידה. בדוק: בט"ו באלול הירח נותן את כל מה שיש לו. שריינו ביומנים.

ירח מלא מעל ים
עם השקיעה אפשר להיכנס למים ולצפות בירח זורח ומתחיל לעלות גבוה בשמים. לאורך הלילה הוא יזרח ממש מעל הים. יאיר את המים שיחזירו אור על החול שעל החוף. החול יזהר באור תכלכל והים יספק מוסיקת רקע ברמה. כשזה קורה, במקום ובעיתוי הנכון, אני חושב שכל אחד מרגיש דחף להיכנס למים. ימים מיוחדים של פעם בשנה. שילוב של כמה התרחשויות שתמיד נחרת אצלי בזכרון.

מדונה
אפילו מדונה, דאגתי להתעדכן, חגגה במסעדה ב- Sea & Sun שליד חוף הצוק בת"א ובאיזשהו שלב באמצע הלילה ביקשה שיפתחו לה את השער לחוף הים. ירדה לחוף, נכנסה למים עם חלק מהצוות שמלווה אותה במסע ההופעות והרגישה אמריקה בישראל. גם מדונה יודעת לזהות שילוב מנצח של ים, מים חמים וירח מעל הים. לא יודע, אולי נתליתי באילנות גבוהים מידי…

להקת REM
ועוד אפילו: אפילו להקת REM כתבו שיר על שחייה לילית בתקופה המיוחדת הזו. ירח נמוך, משיכה אל הירח, בואו של ספטמבר ועוד. קבלו:
לינק למילות השיר Nightswimming;
סרטון מקסים וברקע REM בביצוע מיוחד:

זהו. עכשיו אתם כבר אמורים להבין את התשובה לשאלה שבכותרת…

אבל

השנה כמעט ולא יצא לי לשחות בלילות/שקיעות שסביב ט"ו באלול. אבל עשיתי כמה דברים מעניינים אחרים באותה תקופה. כל זאת ועוד תוכלו לקרוא בפוסט הזה: Carpe Diem, שחייה וריקודים.