נושא:

על רפיון ועל האחד והיחיד – Ian Thorpe – חלק I

פורסם ביום חמישי, 2/4/09
מאת גדי כץ מייסד TI ישראל
נזכרתי באיאן ת'ורפ
לאחרונה כתבתי כמה פוסטים שעסקו
במהירות, מאמץ ורפיון. כשכתבתי, לא יכולתי מלהתאפק ולשוטט קצת ב- YouTube בחיפוש סרטונים של הגדול מכולם. למרות שכבר צפיתי מאות פעמים בעשרות סרטונים של איאן ת'ורפ, בשלבים שונים בקריירה המפוארת שלו, שוב הייתי מרותק. הוא פשוט שחיין מדהים!

מה מייחד את ת'ורפ?
מספיק לראות פעם אחת את איאן ת'ורפ שוחה חתירה (ראו לדוגמה סרטון למטה) כדי להבין שהסגנון שלו מיוחד. יחיד במינו! הנה הסיבות העיקריות לדעתי:
1. רפיון. אני נזכר בפעם הראשונה שראיתי קליפ של ת'ורפ שוחה. לא האמנתי כמה אפשר להיות רפוי ועוד לשחות במהירות של שיאי עולם. הייתי בשוק. אני זוכר את עצמי בתחילת הדרך שלי ב- TI, שוחה ומנסה לחקות את הרפיון של ת'ורפ. לפחות ניסיתי… ולעניין: אני לא מכיר הרבה שחיינים שיכולים להישאר רפויים כל כך במהירויות ובזמנים כאלו. מומלץ להציץ גם בתמונה שבסוף הפוסט הזה.
2. אשף בסגנון חופשי. למרות שת'ורפ התחרה מעט במעורב אישי (מה שמצביע על שליטה מעולה בכל הסגנונות), מה שהאיש הזה עשה לסגנון החתירה זהה (לדעתי) למה שמייקל ג'ורדן עשה לספורט הכדורסל. הסגנון החופשי, סגנון החתירה הוא המומחיות שלו.
3. ת'ורפ לעומת פלפס. למרות שפלפס שבר את שיא העולם ב- 200 מטרים חתירה בבייג'ין 2008, והוא שוחה בסגנון שמאוד דומה לסגנון של ת'ורפ (רפיון, חפיפה, מספר תנועות נמוך מאוד וקצב נמוך) – זה אפילו לא דומה למפגן המדהים של ת'ורפ.
4. Grace, Finesse ועדינות. באחד הקליפים הנפוצים ברשת, השדרן המקצוען של NBC Sport אומר משהו בסגנון של "מעולם לא ראיתי מישהו שמצליח לגרום לכך ששחייה תיראה כל כך קל" (I've never seen anyone who makes swimming looks so easy). אחרי נבירה
ב- YouTube לאורך שנים בחיפוש אחר סרטוני שחייה (בעיקר של ת'ורפ), נדמה שהתיאור הזה חוזר אצל לא מעט פרשנים. אין תרגום מתאים לכך בעברית אבל Grace או Finesse נשמעות ומרגישות טוב יותר כשמתארים את ת'ורפ שוחה.
5. מספר תנועות נמוך בקצב לא גבוה. כשת'ורפ שלט בבריכה (לפני 5-10 שנים), הוא היה 'לוקח' (במרחקים בינוניים – 400 מטרים) בסביבות 10-20% פחות תנועות משאר השחיינים בבריכה. הקונקורנציה כל כך ברורה. בזמן שת'ורפ לקח 28-30 תנועות, שאר 'המגרש' לקח 33-40 (למעט
גראנט האקט). בגלל שהוא 'לקח' מעט תנועות, הוא יכול היה להרשות לעצמו לשחות בקצב נמוך (בסביבות 0.85 תנועה/שנייה) כשהממוצע עומד על 0.60-0.70 תנועה/שנייה.
6. Front Quadrant Swimming. עולם השחייה משתנה מאוד בשנים האחרונות. בגמר 400 מטרים חופשי גברים בבייג'ין 2008 לא היה שחיין אחד שלא שחה ב- FQ. באתונה 2004 לעומת זאת שחו רק 3 מתוך 8 בתזמון זה. ב- 2000 רק 2 (ת'ורפ והאקט). קשה לי להאמין שבאולימפיאדות קודמות מישהו שחה בתזמון הזה.

איך הוא פרש?
איך עשית לי את זה? כל כך חבל…

תצוגת תכלית
הקליפ הבא הוא אוסף של תחרויות שת'ורפ השתתף בהם מגיל צעיר ועד לשלהי הקריירה שלו. בחלקן הגדול הוא קבע שיאי עולם. שימו לב בעיקר לשינוי בסגנון לאורך השנים:

לצפייה באיכות גבוהה הקישו כאן.