נושא:

על שחייה, 4 תנועות, 6 שניות, 6 שנים ושחיין אחד – חלק I מתוך II

פורסם ביום שני, 12/4/10
מאת גדי כץ מייסד TI ישראל

נזכרתי בדבר
אז ככה. בתקופה האחרונה
הקבוצה של TI ישראל בפייסבוק צוברת תאוצה והולכת וגדלה, מה שגורם לי לבלות לא מעט זמן בספר הפנים. במסגרת שיטוטיי שם, קיבלתי הצעת חברות משחיין ארגנטינאי והוא צירף לינק לסרטון ישן של איאן ת'ורפ ביוטיוב. שיטוט נוסף הזכיר לי נשכחות וצפיתי מהופנט במספר סרטונים שלו שוחה. אחד הסרטונים היה מראשית הקריירה שלו, כשהוא רק בן 15 – סרטון שלא ראיתי מעולם. הסרטון הזה הוא הסיבה לטקסט הזה…

הגדול מכולם
הסרטון הראשון מראה את ת'ורפ הצעיר באליפות העולם שהתקיימה בפרת' שבאוסטרליה ב- 1998 בגמר 400 חתירה. ת'ורפ בן 15 בלבד אבל כבר עם מידה 17 בנעליים. המצלמה מתמקדת על גרנט האקט כל המשחה למעט הבריכה האחרונה…
אפשר ממש לצפות בהתקדמות של ת'ורפ, באמצעות ששת הסרטונים שמראים את השיפור הניכר בטכניקה לאורך השנים עד לשיאו ב- 2002 ולדעיכה ב- 2004 שלאחריה הוא פרש.
זה סיפור על שחיין אגדי, על יריבות עם בן ארצו גרנט האקט שלצערו, של האקט, נולד בתקופה של ת'ורפ. האקט מופיע בכל הסרטונים. בכולם הוא מובס ומשאיר את הבמה לגדול מכולם. עצוב. בעיקר בשביל האקט.

400 מטרים חתירה, גברים
בחרתי להתמקד במשחה הזה כי הוא המשחה שת'ורפ שלט בו ביד רמה לאורך הקריירה שלו. זהו מרחק בינוני – לא ספרינט וגם לא אירוע ארוך – סביב ה- 3:40-3:46 דקות. מומלץ להיכנס ללינק הזה כדי לבחון את התקדמות שיא העולם ב- 400 מטרים (בריכות ארוכות) לאורך השנים ועד ליום הזה.

טכניקה וסערות
לאורך 6 השנים, בין 1998 ל- 2004 ת'ורפ הצליח להוריד 4 תנועות ממספר התנועות שהוא לקח בבריכה השמינית והאחרונה במשחה ה- 400 מטרים. הוא התחיל (1998) ב- 35 וסיים ב- 31 (2002). הוא הצליח לקזז 6 שניות מהזמן שלו ולקבוע שיא עולם מדהים (3:40:08) שנופץ (בהפרש של מאית שנייה אחת ויחידה), שלא בצדק לטעמי, ע"י פול בידרמן ב- 2009 (כתבתי על המשחה הזה כאן).
בידרמן הצליח לשבור את השיא בסיוע של החליפות החדשות שגרמו לסערה של ממש בענף השחייה העולמית ונכון להיום נאסרות לשימוש. השפיות חזרה אבל שיא העולם נשאר אצל בידרמן…

1998 World Championships in Perth
1998. אליפות העולם בשחייה התקיימה בעיר פרת', אוסטרליה. הפוקוס העיקרי הוא על שני שחיינים אוסטרלים: האקט בן 17 המועמד לניצחון ואיאן ת'ורפ בן ה- 15 שעשה זמן נהדר במוקדמות (Negative Split) ונראה רענן ומבטיח.
המצלמה מלווה את האקט לאורך כל המשחה, מעל ומתחת למים. עד הבריכה האחרונה. ת'ורפ פורץ קדימה ומשאיר את האקט המום עצוב ומושפל.
שווה ציון:
– ת'ורפ לוקח 35 תנועות בבריכה האחרונה. האקט לוקח 38 תנועות…
– שיא העולם של קירין פרקינס האוסטרלי עמד באותה תקופה על 3:43.800. ת'ורפ ניצח את המשחה הזה בזמן של 03:46:29 דקות. רחוק מאוד (יחסית) משיא העולם.
– המשחה הכי טקטי שנראה עד לאותה תקופה. ת'ורפ מגלה חושים של טורף, ממתין בסבלנות עד לבריכה האחרונה, מרדים את יריבו, תוקף ומנצח.

2000 Australian Olympic Trials
בשנת 2000, במוקדמות לקביעת סגל השחיינים לאולמפיאדה, ת'ורפ הוא כבר שם מוכר וידוע. הוא כבר לא האנדרדוג מול האקט, כמעט בן 18 והציפיות ממנו לפני האולימפיאדה הביתית מרקיעות שחקים. ניכר שת'ורפ מפותח יותר פיסית והסגנון שלו הפך מלוטש הרבה יותר. זה בולט בעיקר בפחות השפרצות בכל תנועה וכמובן באורך תנועה פנומנלי. הוא שוחה מול הקהל הכי גדול ששחה מולו וזו האולימפיאדה הראשונה שלו מן הסתם.
שווה ציון:
– בפעם הראשונה ת'ורפ שוחה בחליפת אדידס שחורה שמכסה את כל גופו והופכת לסמלו המסחרי. מאז אותה תחרות לא ראיתי את ת'ורפ שוחה בבגד ים רגיל…
– מספר תנועות משוער בבריכה האחרונה – 32 (המצלמה מתמקדת בקהל לכמה שניות).
– זמן: 03.41.33 – ת'ורפ קובע שיא עולם ומדהים את הקהל.
– ת'ורפ מקדים את האקט ב- 9 שניות!!!