צליחת הלמאנש בשליחים. התעלה

פורסם ביום ראשון, 10/10/10
מאת גדי כץ מייסד TI ישראל

התעלה

בקרב קהילת שחייני המים הפתוחים, כשנוקבים במילה 'התעלה' או 'The Channel' אין צורך בהסברים נוספים. מדובר במכה של השחיינים. האוורסט. ב- ה"א הידיעה.
תעלת למאנש היא מצר ים המקשר בין האוקיינוס האטלנטי והים הצפוני, ומפריד בין האיים הבריטיים וצפון צרפת. שמה הצרפתי (La Manche) משמעו "השרוול", ובפי דוברי אנגלית היא קרויה "התעלה האנגלית" (English Channel). אורכה כ- 560 ק"מ, ורוחבה נע בין 34 ק"מ במיצר דובר לכ- 240 ק"מ.

האתגר. קווים לדמותו

אם חשבתם שלכבוש את פסגת האוורסט זה האתגר המוחלט לסבולת האנושית, תחשבו שוב: מאז ה- 29 במאי 1953 כשאדמונד הילארי וטנזינג נורגיי כבשו את פסגת העולם, יותר מ- 4,000 איש חזרו על ההישג. לעומת זאת, כשמתיו ווב חצה בפעם הראשונה את תעלת למאנש (בשחיית חזה ב- 21 שעות) ב- 1875, רק 1,000 איש חזרו על ההישג שלו. בשנת 2008 רק 29 אנשים חצו את התעלה ורק 1 מתוך 10 שהתחילו במשחה – השלימו אותו ופסעו על חופי צרפת. חלק גדול מאלו שלא הצליחו להשלים את השחייה שחו יותר מ- 12 שעות וזכו להציץ על חופי צרפת כשנתקלו בגיאות שגרמה להם לשחות שעות ולהישאר באותו המקום מבלי להתקדם. מבחינת דרגת הקושי, האתגר הזה עולה על העפלה לפסגת האוורסט. חציית הלמאנש היא היא האתגר המוחלט מכל האתגרים המוכרים לאדם שכן האדם לא 'נועד' לשחות. זהו לא רק אתגר של כושר אלא גם של מיומנות (Skill), מיומנות שחייבים לדעת לשלוט בה ורק שילוב של כושר ומיומנות יכולים להביא לכיבוש היעד השאפתני הזה.

אז למה התעלה נחשבת לאתגר כזה קשה?

שלוש סיבות עיקריות:
הקור. כדי שחצייה תיחשב 'רשמית', יש לבצע אותה ללא חליפת שחייה, עם בגד-ים, כובע ים אחד וגריז 'תקני' שמאושר ע"י ה- CF&PF – הגוף הרשמי שמוסמך לאשר צליחה תקנית. טמפרטורת המים מגיעה לכ- 17 מעלות בחודשים יולי-אוגוסט ולכ- 18 מעלות בספטמבר (אם יש מזל). הטמפרטורה החיצונית ביולי-אוגוסט גבוהה ובספטמבר נמוכה יותר. בצליחה שלנו טמפרטורת המים הייתה 16.5.
המרחק. מיצר דובר, בנקודה הכי צרה שלו הוא 34 ק"מ בקו אווירי. הבעיה היא שלא שוחים בקו ישר בעיקר בגלל גיאות ושפל אגרסיביים שמחייבים צליחה במסלול הדומה לאות S הפוכה.
התנאים. גלים, גיאות ושפל קיצוניים (6 מטרים הבדל), זרמים, מדוזות, קור, מים עכורים, לשחות בלי לראות יבשה באופק, המרחק. קור כבר אמרתי?

זה יכול להיראות ככה:

סיכום הצליחה, פרק ראשון: הסוף

סיכום הצליחה, פרק שני: התעלה

סיכום הצליחה, פרק שלישי: התמצאות

סיכום הצליחה, פרק רביעי: על קור ורגישות

סיכום הצליחה, פרק חמישי: הצולח הממוצע

סיכום הצליחה, פרק שישי: לוויתנים וגמלים

סיכום הצליחה, פרק שביעי: מורשת קרב

סיכום הצליחה, פרק שמיני: הקבוצה

סיכום הצליחה, פרק תשיעי: הצליחה

סיכום הצליחה, פרק עשירי: הרהורים, תובנות והארות

סיכום הצליחה, פרק אחד-עשר: בקטנה