נושא:

שחייה בהחזרת יד ישרה – Straight Arm Recovery – חלק VI מתוך VI

פורסם ביום שישי, 3/7/09
מאת גדי כץ מייסד TI ישראל

SAR – דעות
אז מה נכון יותר לשחות – ב- SAR או HER? התשובה היא כמובן לא חד משמעית. זה מאוד תלוי בגיל השחיין, מטרותיו, מתי התחיל לשחות ועוד. אפשר להתחבר לדעתו של גלן מילס (Glenn Mills), מייסד אתר השחייה GoSwim ובעבר שותפו של טרי לוכלין (עד שנפרדו דרכיהם). איש, איך לומר, שקצת קשה להאשים אותו בנייטרליות או אדישות כלפי TI (לא שוררת אהבה גדולה בין לוכלין למילס).
מפורט סיכום תמציתי של מילס על ה- SAR:
החזרת היד של שחיינים לעולם תהיה שונה מאחד לשני בהינתן פיזיולוגיה שונה, גיל, מין, כוח, רמת כושר גופני, גמישות, מטרות ועוד. אולם על כל ההצעות והווריציות על הטכניקה הנכונה והמומלצת להחזרת יד, כמעט כולם מסכימים שהמטרה היא להחזיר את היד לנקודה שהיא תתחיל את הגריפה הבאה. באופן עקרוני, נעדיף מתיחה מלאה לפני הגוף, סיבוב גוף מספיק כדי לרתום את הגוף ושרירי הליבה לגריפה ולא לייצר בועות מתחת ליד הגורפת.

גלן מילס שהכין גם DVD הדרכה על SAR, בסופו של דבר ממליץ על HER כסטנדרד לשחיין החובב. תרגיל טוב של GoSwim לבחינת החזרת היד הוא שחיית חתירה מתחת למים (Underwater Freestyle):

רצ"ב תרגיל ל- HER שהכנתי. בז'רגון המקצועי בעברית זה נקרא 'שריטת מים'. הרעיון הוא להחזיר את היד כשהמרפק גבוה וקצות האצבעות 'שורטות' את המים. המטרה היא לעודד את רפיון האמה (כל החלק מהמרפק ומטה) – Marionette Arms והחזרת יד עם מרפק גבוה:

לצפייה באיכות גבוהה הקישו כאן.

עוד תרגיל לשריטת מים (כדי להגיע ל- HER) מבית מדרשם של GoSwim:

Freestyle – Fingertip Drag from Glenn Mills on Vimeo.

SAR – סיכום
כאמור, הגישה של TI ושל רוב המאמנים לגבי SAR היא שלא להמליץ (בכפוף להסתייגויות שסקרתי בסדרת מאמרים זו). חשוב לי להדגיש את העובדה שאם בחרתם לנסות לשחות עם SAR, יש לעשות זאת בפיקוח של מאמן! האפשרות של פציעת כתף הופכת הרבה יותר ממשית כשמנסים להטמיע את הסגנון הזה לבד באמצעות ניסוי וטעייה.