שחייה במים פתוחים: שמירה על קו ישר וניווט

פורסם ביום ראשון, 29/5/11
מאת גדי כץ מייסד TI ישראל

שחייה במים פתוחים

משחה אכזיב שנערך לאחרונה היה דוגמה נהדרת עד כמה פיתוח ולימוד של מיומנויות מים פתוחים יכול לסייע לכל שחיין. במונחים של זמן ומרחק…

מסלול המשחה היה מסומן בארבעה מצופים גדולים אשר יצרו מלבן גדול בים. הצלעות הארוכות היו רחוקות כ- 600 מטרים ממצוף למצוף והצלעות הקצרות – כ- 100 מטרים.

מסלול תחרות מעין זה מייצר יתרון לשחייני מים פתוחים מיומנים: מי שיודע לנווט היטב ולשחות בקו ישר – ירוויח זמן יקר. שזה בעצם אומר שיתרון כזה יקצר משמעותית את מרחק השחייה.

האורך משנה

אחד המתחרים, מהמיומנים שאני מכיר, שחה עם שעון גרמין את המקצה הארוך (5,000). בסוף התחרות, כששאלתי אותו מה הראה השעון, תשובתו הפתיעה אותי: הגרמין הראה 5,800 מטרים.

לאחר ניתוח קצר של הנתונים ומדידת המרחק ב- Google Earth גיליתי שהמרחק האמיתי, בקו אווירי ישר, היה 5,100 מטרים (כולל חלק הריצה בחוף). מסלול מדויק יחסית למים פתוחים.

לשחות 700 מטרים כבונוס זה לא מעט. 14% יותר.

במהלך התחרות ראיתי את אותו שחיין לא מעט. לא חשבתי שהוא עשה טעויות ניווט משמעותיות (למעט אחת) ובכל זאת נדהמתי מההבדל הגדול בין המרחקים. תיאורטית, לו יכול היה לשחות בקו ישר ומדויק, הוא היה חוצה את קו הסיום כמה דקות טובות לפני הזמן שקבע.

עיון בתמונות המסלול שסימן הגרמין מראה את מאות המטרים האבודות. מצורפות תמונות המסלול האמיתי בקווים ישרים בין מיקומי המצופים, המסלול האמיתי עם נתוני הגרמין ותמונת מפה נוספת של המסלול ממבט גבוה יותר (הקליקו על התמונות כדי לצפות בגודל מלא).

שחייה במים פתוחים

עצות ומסקנות

– שחייה בקו ישר יכולה לחסוך המון זמן. ככל שהשחיין מיומן יותר, כך הוא ישחה פחות מטראז' וזמן.

– טקטיקת הניווט חשובה מאוד. בים גלי יחסית, קשה לראות את המצופים מרחוק. צריך לקחת בחשבון את יכולת השחייה האישית בקו ישר ולפי זה לגזור טקטיקה של ניווט ותצפות (כל כמה תנועות לנווט).

– חימום על מסלול התחרות לפני המשחה יכול לעזור לאסוף נקודות ייחוס על החוף. כשלא רואים את המצוף (ים גלי ומצוף רחוק), כדאי לנווט על סימנים גבוהים על היבשה כדי לקבל כיוון כללי. שינון של נקודות הייחוס וכיצד הן אמורות להיראות בשחייה לעבר כל אחד מהמצופים יסייע.

– גם אם אתם לא שוחים בקו ישר אבל מודעים לנטייה שלכם (ימינה או שמאלה), תוכלו לתקן תוך כדי שחייה בלי להרים ראש לניווט. לדוגמה, אם אתם נוטים לשחות שמאלה (תרגול של שחייה בקו ישר במהלך אימוני מים פתוחים מומלץ מאוד), נסו לשחות כשאתם מכוונים ימינה מהנקודה אליה אתם מתכוונים לשחות.

 מסלול התחרות כפי שפורסם ע"י אריק פרי לפני המשחה: