נושא:

שחייה, מים פתוחים ואחד מהפולשים המזיקים בעולם

פורסם ביום שלישי, 12/1/10
מאת גדי כץ מייסד TI ישראל

תופעה
בתחילת הקיץ ובמיוחד בשבועות האחרונים הבחנתי ביצורים, אם אפשר לקרוא להם כך, במים. הפעם הראשונה שנתקלתי בתופעה הייתה לפני כמה חודשים כשהרגשתי שהאצבעות שלי נוגעות במשהו שמרגיש כמו מדוזה – רך וקטן יחסית. באופן אינסטנקטיבי הגוף מיד נדרך מחשש לצריבה ועצרתי את השחייה. אחרי חלקיק שניה הבנתי שהיצור הזה לא צורב, שקוף כמעט לחלוטין, בגודל של 5-10 ס"מ וכשהוא כבר נמצא – יש מאות אלפים כמוהו במים. התופעה חזרה על עצמה מידי פעם בקיץ ולא ייחסתי לה חשיבות.

פלחי מדוזות
בשבועיים האחרונים היצורים האלה חזרו בהמוניהם. כל מי ששחה בים בזמן האחרון לא יכול לפספס אותם. הם לא צורבים אבל לפעמים אפשר לשחות בתוך דבוקה של כמה אלפים טובים. הם בעיקר מפחידים כי הם מרגישים כמו מדוזות. החבורה המציאה להם כמה שמות: 'פלחי מדוזות', 'בייבי מדוזות' ואפילו 'שתלי סיליקון'.

ים מושלם
ביום שני האחרון היה ים מושלם! ראות נהדרת, מזג אוויר נפלא וים פלטה. שחינו אודי, אבישי ואני. טמפרטורת המים אמנם הולכת ויורדת אל מתחת ל- 20 מעלות והכניסות למים לא פשוטות אבל אחרי דקה, הקור הופך לנסבל. אחרי כ- 200 מטרים מצאנו את עצמנו שוחים בנחיל של היצורים האלה. כשאין זרם אפשר לתפוס אותם ביד. ומה עושה ברברי כמוני? מתחיל לזרוק אותם על אבישי בזמן שהוא שוחה. אבישי שחה להנאתו ולא הבחין במתקפה. אודי ואני צחקנו ובעיקר הסתקרנו – מה זה הדבר הזה??? החלטתי שזה לא עסק והתחלתי לחפש מה זו החיה הזו.

האיש למשימות מיוחדות
חיפוש נרחב בויקיפדיה לא העלה דבר. פתאום נזכרתי: סימוס לגידי שפרוט, האיש שיש לו תמיד תשובות בכל מה שקשור לים ומים. "מהם היצורים שנראים כמו שתלי סיליקון: שקופים, ג'לטיניים ולא צורבים?". התשובה הראשונה הייתה סוג של מדוזות. ביקשתי מגידי חומר נוסף. היתרון הגדול הוא שהדס זוגתו היא ביולוגית ימית. 10 דקות אחר כך נפתרה התעלומה: לא מדוזות אלא מסרקניות.

גוגל
חיפוש מהיר בגוגל העלה את הכותרת הבאה מעיתון הארץ: "המסרקנית, מהפולשים המזיקים בעולם, הגיעה לראשונה לחופי ישראל". אז למי שאין חשק לקרוא את כל הכתבה, הנה עיקרי הדברים:
1. המסרקנית היא קרובה של המדוזה;
2. היא ידועה כאחד ממאה הפולשים המזיקים בעולם;
3. עד לחודש יוני האחרון המסרקנית לא נראתה בסמוך לחופי ישראל;
4. השם מסרקנית, ממשפחת ה- Comb Jelly – יש לה זיפים דמויי מסרק שבעזרתם היא מתקדמת;
5. לזן המיוחד הזה נקרא 'מסרקנית ליידי';
6. סביר להניח שהיא הגיעה לחופי הארץ במים שהיו באניות;
7. כך היא הגיעה בעבר לים השחור וגרמה בו נזקים כבדים לדגה המקומית לאחר שהחלה לטרוף בכמויות גדולות ביצים ופגיות (עוברי בעלי חיים הצפים במים) של דגים ממינים מקומיים. מאוחר יותר היא התגלתה בים הכספי, הים האגאי והאדריאטי;
8. המסרקנית אינה מסוכנת לבני אדם;
9. המסרקנית יכולה להפרות את עצמה ולייצר עד שמונת אלפים ביצים;
10. לפרופ' בלה גליל מהמכון לחקר ימים ואגמים אין ספק שהמסרקנית עשויה לגרום נזק ממשי, ואם היא נמצאת פה בכמויות גדולות זה אומר שהיא מתפרנסת על חשבון מינים מקומיים.

בקטנה
– אחרי שקראתי שמדובר בצורר גדול, אין לי יסורי מצפון שזרקתי אותה על שחיינים אחרים.
– לרציניים: לינק לויקיפדיה להשלמת קריאה: Ctenophora