נושא:

להצליח לשחות נכון ומהר יותר – פרק 1: תיאום ציפיות

גדי כץ
פורסם ביום רביעי, 4/11/09
מאת גדי כץ מייסד TI ישראל

If people knew how hard I worked to get my mastery, it wouldn't seem so wonderful at all

Michelangelo

למרות שהדחף הראשוני שלנו הוא פשוט לקפוץ למים ולשחות, מומלץ בחום לכל שחיין מתחיל לקרוא תחילה את הטקסט הזה. אפילו עוד לפני שחיית המטר הראשון במים. זה עשוי לחסוך הרבה שעות מים ותסכול בהמשך הדרך. סדרת המאמרים הזו נועדה לשמש מעין מבוא לשחיין המתחיל והמתקדם.

הגעתם למקום הנכון
זהו. החלטתם שמהיום אתם מתחילים לשחות. לא סתם לשחות – לשחות בסגנון חתירה, לא חזה כמו זקנות. קניתם משקפת ובגד-ים, עשיתם מנוי לקאנטרי ועכשיו אתם רוצים לפגוש את הגבר שיעצור אתכם מלהיות שחיינים. ויכול להיות שאתם כבר ותיקים בענף ופשוט החלטתם שאתם רוצים לשחות מהר יותר. זה קורה מכל מיני סיבות:
– אתם בכושר גופני נמוך והחלטתם לקחת את עצמכם בידיים ובחרתם בשחייה כספורט להרזיה ולחיטוב;
– אתם עושים את צעדכם הראשונים בענף הטריאתלון;
– אתם טריאתלטים ששוחים סביר אבל רוצים לשחות הרבה יותר מהר;
– אתם סובלים מבעיות גב והאורטופד ממליץ על שחייה אבל רק בסגנון גב או חתירה;
– אתם רוצים לאמץ לכם תחביב שהוא גם ספורט. נו, כמו השכן עם האופניים בתחילת הרחוב שחוזר מזיע ומלוכלך מבוץ. אבל אתם אצולה – לא אוהבים את הלכלוך ולא בא לכם להשאיר 20,000 ש"ח בחנות אופניים;
– אתם מרגישים לאים וחלשים ויודעים שהתשובה היא ספורט. אם אפשר ספורט עם סטייל. למה לא שחייה בעצם?
– אתם שוחים שנים באותה מהירות, בלי שיפור. לא משנה מה אתם עושים וכמה חזק מתאמנים, הזמנים אותם זמנים. ואז מישהי שלפני שנה שחתה גרוע, עוברת לידכם כמו טיל בליסטי ומה שמעצבן: היא רחוקה מלהיות בכושר ונראה שהיא בכלל לא מתאמצת. אתם רוצים גם!

הסיבה פחות משנה – המטרה היא החשובה. לשחות מהר ולאורך זמן בלי לעצור ובלי להתעלף על קיר הבריכה הקרוב. נו, אתם יודעים, לשחות עם סטייל.

רוצים לשחות מהר יותר
במקרה הרע החלטתם לבחור ב- Israeli way – לבד ועם ראש בקיר. המקרה הרע מאוד הוא שאתם גבר (נשים לא מכניסות את האגו למים ונוסף לכל הצרות יש להן קואורדינציה בסיסית טובה פי כמה משל גברים).
אתם מגיעים לבריכה ונחשפים לאמת המרה: זה לא כל כך פשוט לשחות לאורך זמן (שלא לדבר על מהירות). מאז הפעם הראשונה ששחיתם עברו כבר כמה שבועות ואין שיפור באופק. לא רק שאין שיפור, הקושי נשאר באותה דרגה. אולי גם הכתף או הגב מתחילים לכאוב, כאב כזה שנפסק רק כשאתם לא שוחים שבוע. מכל עבר אתם שומעים שלל עצות ואגדות אורבניות. הבעיה שהעצות והאגדות לא בדיוק עוזרות. גם לא לאלה שמספרים אותן.
במקרה הטוב החלטתם לקבל הדרכה מאיש מקצוע.
מעולה.

בעיות ותיאום ציפיות
מתנצל שאני מקשה. מי אוהב לשמוע סיפורים על בעיות? כולם רוצים לשמוע פתרונות. רצוי שיהיו מהירים: שבוע-שבועיים/חודש-חודשיים ואתם נושפים בעורפו של מייקל פלפס.
הבעיה שזה לא עובד ככה. ברוב המקרים אין פתרונות קסם ואין תחליף לתרגול, לימוד והשקעה של זמן ומחשבה. לשחות נכון זה תהליך שלוקח שנים ולא שבועות או חודשים! תשאלו את מייקל פלפס. תשאלו שחיין מהיר. הם שוחים כבר הרבה זמן – שנים.

Instant gratification takes too long
Carrie Fisher

סיפוקים מידיים, הצלחות בין לילה וקנוניות
במילניום השלישי אנחנו מופצצים מכל עבר בהבטחות לסיפוקים מיידיים, הצלחות בין לילה ומזור מיידי לכל בעיה. כל אלה נמצאים בכיוון הנגדי ל- Mastery. למעשה, החברה בה אנו חיים, באמצעות קודים התנהגותיים מקובלים, מונעת מאיתנו מלפתח את היכולת החבויה בכל אחד מאיתנו ומאיימת על בריאותנו, השכלתנו ואולי אפילו מהווה איום חריף על הכלכלה-משק שלנו. הבעיה היא שיש מעט מאוד מפות, אם בכלל, שתדרכנה אותנו בנתיב או שאפילו יראו לנו את הדרך למצוא את השביל. בעצם, ניתן לחשוד שיש קנוניה כנגד לימוד מעמיק ויסודיות באשר היא – Mastery. קנוניה שהומצאה על-ידי העולם המודרני.

ההבדל בין תנאי הכרחי לתנאי מספיק
אז שלא תגידו שלא אמרנו: מבחינת תיאום ציפיות, לדעת לשחות נכון ומהר, זה תהליך שלוקח שנים, אין קיצורי דרך. זה תנאי הכרחי אבל הוא לא תנאי מספיק. רוצה לומר: לא כל מי ששוחה לאורך שנים, משתמש בכל העזרים (סנפירים, כפות, פולי), מבצע ספרינטים למרחקים קצרים וכו', חזקה שהוא ישחה נכון ומהר. משאל קצר בבריכה יגלה לכם שיש שחיינים איטיים ששוחים עשרות שנים מבלי להשתפר. חכו שנייה – תנו לתובנה הזו לשקוע…

תנאי מספיק
התנאי המספיק הוא בעצם לימוד ותרגול תמידי של טכניקה נכונה. שחייה היא ספורט של טכניקה. ההבדל בין שחיין טוב ומהיר לשחיין גרוע ואיטי הוא לעולם הטכניקה העדיפה של השחיין המהיר. נניח תחרות דמיונית בה משתתפים שני תאומים, זהים לחלוטין בגופם, בכוחם וברמת הכושר הגופני, כשהשוני היחיד ביניהם הוא שלאחד מהם יש טכניקת שחייה עדיפה. נחשו מי יהיה מהיר יותר (בלי קשר למרחק השחייה, ארוך או קצר)? ניחשתם נכון. התאום עם הטכניקה העדיפה.

טכניקה
לצורך הדוגמה נשתמש בספורט טכני שמאוד דומה לספורט השחייה – טניס. כמו בשחייה, גם טניס הוא ספורט שמערב טכניקה וכושר גופני. בשני סוגי הספורט:
1. הטכניקה היא המרכיב העיקרי: אפשר לשחק טניס ברמה טובה גם בכושר גופני נמוך יחסית ואפשר לשחות ברמה טובה גם ברמה נמוכה של כושר גופני. זה לא עובד הפוך. רמה גבוהה של כושר גופני לא בהכרח מאפשרת רמה גבוהה של שחייה.
2. העיסוק בספורט, תרגול טכני ומודע, משפר את הכושר ואת הטכניקה. אבל לא להיפך: שחייה בלי מודעות לטכניקה יכולה לשפר את הכושר אבל לא יכולה לשפר את הטכניקה.

ריצה
להבדיל משחייה, בריצה, אי אפשר לרוץ ברמה גבוהה עם כושר גופני בינוני אבל אפשר לרוץ ברמה גבוהה עם טכניקה ירודה (מי אמר פאולה רדקליף?). הבעיה היא שרוב האנשים בטוחים ששחייה דומה לריצה ורחוקה מלהיות דומה לטניס. רוב האנשים טועים.

Only those who have the patience to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily
Johann Friedrich Von Schiller