שחייה וחשיבות מנח הראש

גדי כץ
פורסם ביום חמישי, 30/12/10
מאת גדי כץ מייסד TI ישראל
טכניקת לימוד ותרגול של סגנון החתירה מתרכזת לרוב באיברים שאמורים לזוז – לבצע פעולה כלשהי. למען האמת, לאורך מחזור החתירה (מחזור=שתי הידיים משלימות סיבוב), קורים לא מעט דברים שאיברים שונים בגוף צריכים לבצע בהרמוניה ובתזמון מושלם של חלקיק השניה.
זה דורש קואורדינציה. מפתחים קואורדינציה דרך תרגול, בהתחלה לאט ובהדרגה מהר ומהר יותר.

מה קורה ומה לא קורה

העין והאינטואציה מתרכזים בתנועות הבולטות – תנועת כפות הידיים, המרפקים, הרגליים וכו'. כל תנועה נלמדת ומחוברת לרצף אחר של תנועות.
אבל יש גם איברים שצריכים לא לזוז – להישאר באותו מקום. לעיתים קרובות, הרבה יותר מאתגר לגרום לאיבר לא לזוז מאשר לזוז. לעיתים, דווקא גריעה-ביטול של פעולה יכולה להביא לשיפור משמעותי.

הראש

השימוש שאנו עושים בראש שלנו (להבדיל מהמוח שלנו) הוא מרכיב קריטי ליעילות השחייה ולמהירות השחייה:
1. Balancing Tool. הראש משמש ככלי מאזן, משקולת, אשר מאפשר להציף את הרגליים אם נדאג להחזיק אותו במנח ניטרלי ומתחת לפני המים לאורך מחזור החתירה. צמצום הגרר ושטח הפנים (הצינור בו שוחה השחיין) הוא תנאי הכרחי לשחייה מהירה.
2. הגה. הראש גם מתפקד כמעין הגה-על. אם נפנה אותו בטעות לכיוון מסוים (גם מטה-מעלה), הגוף שלנו ישחה עקום ובמצבים מסוימים יגביר גרר בצורה משמעותית (הגוף יעלה ויירד ויגדיל את החור/הצינור דרכו אנו נעים במים, מה שיגביר משמעותית את הגרר).
אם נשחה כשהראש מיושר עם עמוד השדרה לאורך מחזור השחייה, נוכל לתעל את כל התנופה שאנו מייצרים לתנועה קדימה ובכך להשיג מקסימום תמורה עבור מאמץ נתון. ממש כמו שמאמץ חתירה זהה לא יניב תוצאות זהות בחתירה על סירת גומי חצי מנופחת לעומת חתירה בקיאק הידרודינמי ומעוצב.

מה צריך (לא) לקרות

כשאנו לא מסובבים את הראש לנשימה, הראש צריך להיות מיושר לחלוטין עם עמוד השדרה כשהוא שקוע מתחת לפני המים והמבט/פנים מופנים לקרקעית הבריכה. נקודת פוקוס טובה היא לדמיין קרן לייזר שיוצאת מאמצע הקודקוד ומכווונת לעבר הקיר אליו אתם שוחים.
במילים אחרות – לא לזוז לשום מקום!

כשאנחנו מסובבים את הראש לנשימה, יש לפעול לפי עקרון מנחה אחד:
מינימום תנועה. ככל שהראש יזוז פחות (לצדדים, מעלה-מטה או לסיבוב מוגזם), כך טוב יותר. הקו המנחה הוא 'לאפס' את הראש עם וכשעמוד השדרה ישר ומתוח, כדי להשיג שתי מטרות עיקריות:
– לתעל מקסימום תנופה/מומנטום/אנרגיה קדימה (ולא לצדדים/למעלה/למטה);
– לצמצם גרר מיותר למינימום.

טעויות נפוצות

קיימות טעויות סגנון רבות הנובעות משימוש מוגזם בראש:
מומנטום. השחיין משתמש במשקל הראש ומניע אותו מעלה-מטה או ימינה-שמאלה, דבר שגורם לגוף לעלות ולרדת, או לזוז לצדדים ולייצר גרר מיותר (Form Drag ו- Wave Drag).
עליה גבוהה מידי לנשימה. דומה לדוגמת המומנטום רק שהתוצאות פחות מהותיות.שימו לב איך שינג'י דואג שהראש שלו יישאר מיושר עם עמוד השדרה כמו פלס (בעיקר בצילומים מתחת למים):