שחייה וסיבוב יתר של הגוף

גדי כץ
פורסם ביום שלישי, 11/1/11
מאת גדי כץ מייסד TI ישראל

ללמד שחייה

לפני למעלה מ- 20 שנה טרי לוכלין פיתח את שיטת הלימוד של TI. טרי המשיך לשכלל את שיטת הלימוד עם השנים. בשנים האחרונות היו ללוכלין מספר תובנות ושינויים. בטקסט הזה בחרתי להתמקד בנושא זווית סיבוב הגוף בסגנון החתירה.

פעם

האינטואיציה של האדם הממוצע היא לשחות Flat/שטוח, על הבטן. אולם כדי להקטין התנגדות ולהשתמש בשרירי הליבה של הגוף, יש לשחות על צד הגוף.
מכיוון ששחייה היא ספורט שהתנועות בו לא אינטואיטיביות, אחד מעמודי התווך בלימוד שחייה הוא ההגזמה. בעבר, הרעיון הכללי היה שאם אפשר יהיה ללמד את השחיין להרגיש נוח כשכל גופו על הצד (זווית סיבוב של 90 מעלות בתרגיל ה- Skate), שחייה עם זווית סיבוב נכונה (כ- 45 מעלות), תהיה קלה להטמעה.

מוטציות

תרגול ה- Skate על צד הגוף (90 מעלות) הביא, אצל חלק מהשחיינים, להטמעה של זווית סיבוב גבוהה מידי בסגנון שלהם. זה הביא למספר טעויות נוספות ולמגבלות שונות הנה כמה:
1. התנגדות/גרר. לא מעט שחיינים מטמיעים טעות – מחזירים את היד מעל לגוף: 'מרפק מעל כלוב הצלעות'. משקל היד החוזרת מעל לגוף גורם לגוף לשקוע, דבר הגורם לגוף לנוע דרך 'חור' גדול יותר, מה שמגביר את ההתנגדות באופן משמעותי. סיבוב יתר יכול להביא גם לפתיחת הרגליים כדי 'להתניע' סיבוב לצד השני, דבר שמן הסתם יגדיל את ההתנגדות.
2. אבדן מומנטום. תחשבו על טניסאי/הודף כדור ברזל/גולפאי שמסובבים את הגוף יותר מידי – מזווית מסוימת, מוגזמת, הם יאבדו כוח ומומנטום. כששוחים בסיבוב נכון, יש טונוס שרירים אפקטיבי לאורך שרירי הגב, החזה והליבה, מה שמאפשר snap אפקטיבי יותר ותיעול התנופה של הגוף קדימה. בזווית סיבוב מוגזמת – קשה פי כמה לייצר מומנטום קדימה והשרירים מצליחים לייצר תנופה חלשה יחסית.
3. אבדן מהירות. כדי לשחות מהר, לכל מרחק, יש לשמור על תדירות תנועות גבוהה (SR). ברוב המשחים, גם הארוכים – מהר יותר מתנועה לשנייה. סיבוב יתר מונע הטמעה של SR גבוה – פשוט מכיוון שלסובב את הגוף 140-180 מעלות (90 ואף 70 מעלות לכל צד) במהירות זה על גבול הבלתי אפשרי. על כן, סיבוב יתר מונע מהשחיין לשחות מהר כפי שתיאורטית הוא מסוגל.
4. אבדן אנרגיה. לסובב את הגוף לזוויות שאין צורך להגיע אליהן זה בעצם לבזבז אנרגיה לשווא.
5. נשימה לא נכונה. הסיבוב המוגזם גורם לטעויות בנשימה. בדר"כ הרמת ראש מיותרת ו/או סיבוב מוגזם של הראש.

זווית סיבוב נכונה

בצפייה בסרטונים של רוב המשחים והתחרויות, מאוד קשה להבין את זווית הסיבוב האמיתית של השחיינים בשל זוויות צילום מטעות.
הזווית הנכונה משתנה לפי השחיין ומרחק השחייה/עצימות המאמץ ומשכו. בחרתי להביא מספר דוגמאות של שחיינים מובילים… בתמונות הבאות תראו תמונות מתוך

הדמיית תלת מימד של שחיינים שונים מזוויות 'צילום' שונות ולפי בחירה. את כל הרצף ניתן למצוא כאן (אפשר לבחור 'מצלמות' שונות ומהירות שונה).

איאן תורפ במשחה של 400 מטרים (2004)

מייקל פלפס במשחה של 200 מטרים (2006)

מימין, פול בידרמן במשחה של 200 מטרים (2009), משמאל, פיטר ואן דן הוגנבנד במשחה של 200 מטרים (2006)

והנה סרטונים המצולמים מזוויות צילום 'אמינות' יחסית:

איאן תורפ מקדימה

איאן תורפ מהצד