נושא:

כושר גופני ושחייה

פורסם בשבת, 14/3/09
מאת גדי כץ מייסד TI ישראל

הכושר הגופני הוא כמובן המרכיב החשוב ביותר והסיבה העיקרית לעסוק בספורט, בכלל זה ספורט השחייה. 99% מהאנשים עוסקים בספורט כדי לשמור ולשפר את הבריאות ואת איכות החיים. בהערת אגב יש לציין שחלק ניכר מהעוסקים בספורט אמנם החלו להתאמן מתוך מטרה בריאותית אך מניסיון אישי יש לומר שבחלוף הזמן הפעילות הספורטיבית ממכרת, משחררת 'סמים טבעיים' בסוף כל פעילות וגורמת לנו להתמכר ולחלק מאיתנו להפוך אובססיביים לספורט, לא עלינו 🙂

הצעה מהפכנית
תרשו לי להציע הצעה מהפכנית לכל מי שרוצה לשחות באופן קבוע או כבר שוחה: במקום להתאמן 'כדי להיות בכושר טוב יותר', אני ממליץ להתאמן על מנת לשחות טוב יותר, כדי לשפר את איכות ויעילות השחייה. כל מי שיתאמן כך, יצוד שתי ציפורים באבן אחת: הכושר הגופני 'יקרה' בזמן שנשפר את הטכניקה בשחייה. או במילותיו של טרי לוכלין:
Conditioning will happen while you improve your swimming

סבולת וסבולת שחייה
ההגדרה המילונית של סבולת (Endurance) היא:
"היכולת לסבול/לשאת מאמץ ממושך"
The ability to sustain a prolonged stressful effort or activity

ההגדרה של סבולת שחייה (Swimming Endurance) לפי TI היא:
"היכולת לחזור על תנועות אפקטיביות ומדויקות לאורך זמן ומהירות לפי בחירה"

הגדרה מעין זו מערבת ומחייבת את היכולת של המערכת העצבית (Nervous System) באותה מידה של המערכת האירובית. כשמתאמנים ומתרגלים את המערכת העצבית, המערכת האירובית 'מקבלת' את האימון שהיא צריכה ודורשת משל היה תוצר לוואי, By product של התהליך החשוב יותר: אימון המערכת העצבית.

בעירבון מוגבל
לעומת ההגדרה לסבולת שחייה ע"פ TI, חשוב לציין שכשמאמנים רק את המערכת האירובית, אין ערובה לכך שהמערכת העצבית תקבל את האימון והתרגול שהיא זקוקה להם.

האם להגביר את המטראז'?
כשמתאמנים לפי פילוסופיה של שיפור מתמיד (Kaizen Swimming) הסיבה העיקרית לשחות למרחק ארוך יותר היא להטמיע תנועות נכונות ויעילות יותר, בזמן קצר יותר. ועל כן, אם שחייה של מטראז' ארוך יותר גורמת לכם לשחות בטכניקה נחותה יותר, אל תעלו במרחקים!