נושא:

מאזינים לתחנת הרדיו WIIFM

פורסם בשבת, 14/3/09
מאת גדי כץ מייסד TI ישראל
קיצור תולדות הזמן
כתבתי כאן שהפילוסופיה של TI היא Kaizen Swimming וזה המונח ביפנית לשיפור מתמיד (Continuous Improvement) וכדי להפוך שיפור מתמיד לבלתי נמנע, לחלק משגרת השחייה, צריכים להתקיים שלושה תנאים שמתמצים לעיקרון אחד שהוא שחייה מודעת. כדי שכל זה יקרה צריך לתכנת מחדש את המוח ולאמץ תכלית חדשה לאימונים-תרגולים.
כל זה בעצם נעשה בעיקר כדי לשמור ולשפר את הבריאות על ידי פיתוח הכושר הגופני ואימוץ של סגנון חיים בריא. כדי שהתנאי האחרון יקרה, הצעתי הגדרה שונה, לפי TI, לסבולת שחייה (Swimming Endurance).


מה זה החרטא הזה?
אתם בטח שואלים את עצמכם, למה זה טוב כל החרטא הזה? WIIFM או What's In It For Me? – מה יש בזה בשבילי? מי אמר שצריך לשחות כדי להשתפר – למה לא לשחות כדי להינות וזהו? מי צריך את כל הבולשיט של תכנות המוח מחדש, הגדרות שונות לסבולת ושאר ירקות?

מה האלטרנטיבה?
לפני הכל, חשוב להבין מה האלטרנטיבה 'לחרטא'. עבור הרוב המכריע של האנשים, בכל הנוגע לשחייה, האלטרנטיבה היא שחייה משעממת לאורך הקו השחור במשך 30-90 דקות כמה פעמים בשבוע אשר יכולה לגרום למצב הפוך – שגרה ושיעמום. אלה בוודאי לא גורמים לאף אחד לעשות ספורט אלא להתייאש. כנראה שזו גם הסיבה שרוב השחיינים לא אוהבים לשחות או לא מתמידים בספורט השחייה.

בעצם למה לא?
ובכל זאת, WIIFM? טוב, אני יכול לחשוב על כמה סיבות שמיד אפרט אבל קודם חשוב לזכור שאתם כבר במים בלאו הכי ויותר מזה:
1. זה לא עולה בזמן נוסף
2. זה לא עולה כסף
כל מה שנדרש מכם זה לשלוט במחשבות שלכם ולחשוב על… לחשוב על שחייה ולא על דברים אחרים. פשוט לא?

הנחת העבודה
כמה אנשים אתם מכירים שהתחילו דיאטה, רזו ותוך כמה שבועות/חודשים הפסיקו והשמינו בחזרה? כמה אנשים שהתחילו ללכת/לרוץ בשביל הספורט והפסיקו? נרשמו לחדר כושר והפסיקו? לפילאטיס? ליוגה? אני מניח שלא מעט ואולי גם אתם.

הנחת העבודה היא שהדבר הכי חשוב הוא לא להפסיק ולהמשיך ולעשות ספורט: להתאמן, לתרגל ולסגל אורח חיים בריא לאורך שנים ועשורים. בעצם לכל החיים. אורח חיים כזה שישלב את הספורט בחיים ללא מטרד. ואולי נרחיק לכת: ספורט שיגרום לכם להתמכרות, כזה שלא תרצו לוותר עליו. כזה שכשלא תוכלו לעשות אותו, 'תבכו עם דמעות' ותייחלו ליום שכבר תוכלו לחזור אליו.

WIIFM
אז זהו, היתרון הגדול של 'כל החרטא הזה' הוא שזה גורם לעשות ספורט עם להט וחשק. לצאת מהבריכה ומיד ביציאה מהמים לחכות כבר לרגע שתיכנסו שוב. להתגעגע למים. בקיצור, למצוא את הדבר הזה שלא רק גורם לכם לא להפסיק, מה שגורם לכם להמשיך עם להט וחשק לעשות ספורט עם ציפייה של ממש לעשות ספורט עוד הרבה שנים.

ואיך ולמה זה קורה?
1. זה בטבע שלנו להשתפר, להתפתח ולצמוח.
2. כשמשתפרים יש עניין. יש מה לפתור, יש לאן להגיע. יש לאן לשאוף. במיוחד שיודעים את הדרך הנכונה לשיפור מראש (בעידן הוידאו יש לא מעט קליפים של מדריכי TI שמציגים רף גבוה).
3. תלמדו להשתמש בגוף שלכם בכמה דרכים ולכמה מטרות.
4. עניין מביא ללהט ותשוקה.
5. להט ותשוקה 'ידאגו' לזה שתמשיכו לשחות לעד.
טדההההה

אהה כן, יש גם דובדבן – תוכלו ללמוד דבר אחד או שניים על עצמכם…