נושא:

שחייה וקוד הכישרון: פרק 5: Myelin מביא לשלמות

פורסם ביום רביעי, 16/12/09
מאת גדי כץ מייסד TI ישראל

We are what we repeatedly do. Excellence, then, is not an act, but a habit
Aristotle

Practice Makes Perfect?
עם ההתקדמות המדעית והידע שנצבר בנושא הקשר בין שליטה במיומנויות לבין Myelin, קויל מנסה לשכתב את האמרה-אקסיומה האמריקאית Practice Makes Perfect. שזה בעצם שם נרדף לתרגול, חידוד ושיפור. הרעיון הכללי הוא שככל שמתרגלים יותר, הופכים לטובים יותר (The more you practice, the better you will become). תרגול מביא לשלמות. האמת היא שתרגול מביא Myelin ו- Myelin מביא לשלמות.

ה- Myelin פועל לפי ארבעה עקרונות בסיסיים:

1. הכרחי לשדר סיגנלים
ה- Myelin לא פועל בתגובה לרצונות, משאלות או רעיונות מעורפלים. המנגנון בנוי על תגובה לפעולות – מעבר של אותות חשמליים שעוברים לאורך סיב עיצבי. הוא מגיב לחזרה מדויקת בקצה גבול היכולת. הפעולה צריכה להיות במצב בו אנו פועלים בחושים מחודדים ובפוקוס גדול.

2. חומר אוניברסלי
Myelin מתאים לכל סוגי המיומנויות. ה- Myelin שלנו לא יודע אם אנחנו מנגנים את משינה או את באך: ללא קשר לשימוש, הוא גדל לפי אותם כללים – הוא עוטף סיבים שעוברים בהם סיגנלים. גם אם תעברו לסין, ה- Myelin שלכם יעטוף סיבים שיעזרו לכם לדבר מנדרינית. במילים אחרות: ל- Myelin לא אכפת מי אתם – הוא מגיב רק למה שאתם עושים.

3. אין תהליך הפוך לעיטוף Myelin
כל התהליך פועל רק בכיוון אחד: ברגע שמעגל נעטף בשכבת Myelin, אי אפשר להסיר את שכבת הבידוד (מלבד מחלות לא עלינו). זוהי בדיוק הסיבה שקשה לשבור הרגלים. הדרך היחידה לשבור הרגל היא לאמץ הרגל חדש – להפריש ולעטוף ב- Myelin מעגלים חדשים.

4. הגיל קובע
אצל ילדים, ה- Myelin מגיע בסדרות ובגלים שחלקם תלויי גנטיקה וחלקם תלויי סוג הפעילות. גלי ה- Myelin באים בתקופות עד לגיל 30 פלוס ומאפשרים תקופות קריטיות שבהן למעשה המוח שלנו מזמין ופתוח ללימוד של מיומנות חדשה. לאחר מכן ועד גיל 50 אנחנו נהנים מהפרש חיובי בין ייצור לפיחות בכמות ה- Myelin. אולם, אנחנו שומרים את היכולת לייצר Myelin לאורך כל חיינו וזה מה שמאפשר לנו ללמוד מיומנויות שונות גם אחרי גיל 50. לצערנו, קצב הייצור מואט. זוהי הסיבה שרוב המומחים העולמיים מתחילים בגיל צעיר. הגנים שלהם לא משתנים ככל שהם גדלים אבל היכולת שלהם לייצר Myelin כן משתנה.