נושא:

שחייה למרחקים ארוכים – גמר 1500 חופשי גברים רומא 2009 חלק I מתוך II

פורסם ביום חמישי, 13/8/09
מאת גדי כץ מייסד TI ישראל

המשחה הכי מרתק
כשחיין למרחקים ארוכים ו
שחיין מים פתוחים, המשחה שהכי מרתק אותי בכל תחרות שחייה (בערך כמו ה- 400 מטרים חופשי) הוא משחה ה- 1,500 מטרים חופשי. למה? כי במשחה הזה, אצל הטובים ביותר, רואים בדרך כלל טכניקה ללא רבב. מצפייה בשחיינים הטובים בעולם מתחרים (וכשיש צילומים ב- HD מעל ומתחת למים זה כבר תענוג צרוף) ניתן ללמוד הרבה. בעיקר על טכניקה וסגנון. והרי טכניקה וסגנון הם קריטיים למשחי מים פתוחים ומשחים ארוכים!

מה כל כך מיוחד במשחה הזה?
להבדיל מהמשחים למרחקים קצרים ובינוניים, המשחה הזה מבוסס על Sustainability (היכולת 'להחזיק' מהירות מסויימת לאורך 30 בריכות ואפילו להגביר במחצית הדרך) כמו שלוכלין מיטיב להגדיר. במשחים הקצרים השחיינים יכולים להרשות לעצמם קצב תנועות גבוה (Stroke Rate או SR) ולהסתמך על שימוש נרחב יותר בכוח (הכל יחסי). במשחים ארוכים, הרעיון הוא לשחות הכי מהר שרק אפשר כשמוציאים הכי פחות אנרגיה-מתאמצים כמה שפחות כדי לייצר מהירות מסוימת ו/או שיא עולם. לשון אחר – לשחות באופן הכי יעיל שרק אפשר (שהרי שחייה ב- SR גבוה גובה מחיר אנרגטי גבוה). שחיין חובב יכול ללמוד הרבה רק מצפייה בשחיין מעולה למרחקים ארוכים.

שיא עולם מדהים
השנה היא 2001. גראנט האקט קובע את שיא העולם ב- 1,500 מטרים באליפות העולם ביפן. הזמן: 14:34:56. מדהים. למיטב ידיעתי זהו שיא העולם שהוא בין הבודדים, אם לא היחיד, ששרד את עידן החליפות (נתון מדהים בזכות עצמו). כשהוא קובע את שיא העולם, האקט שחה ב- SR של 0.789 תנועה/שנייה כשהוא 'לוקח' 32-33 תנועות לבריכה בממוצע. בלי חליפות ובלי נעליים. הנה ניתוח סטטיסטי מקיף של תחרות למרחק הזה כשבעמודה הראשונה מופיע האקט לשם השווה. הנה שני החלקים של שיא העולם של האקט בצילום מתחת למים:

חלק ראשון – לצפייה באיכות גבוהה הקישו כאן.
חלק שני – לצפייה באיכות גבוהה הקישו כאן.
מעניין כמה זמן שיא העולם של האקט יישאר שיאו. בכל מקרה, אם הכל יילך כמו שצריך, עידן החליפות יתפוגג מהעולם בשנת 2010 אינשאללה ולא נראה יותר עיוותים ונשווה תפוזים לתפוחים.

גמר 1,500 חופשי גברים אליפות העולם רומא 2009
על אדני הזינוק מתייצבים שמונת השחיינים הטובים בעולם ובינהם סאן וז'אנג הסינים, קוקריין הקנדי, דיוויס האנגלי, קולברטלדו ופיזטי האיטלקים (נישאים על העידוד המטורף של קהל ביתי ואוהד) ואוסמה מלולי הטוניסאי. לטעמי מלולי הוא השחיין המעניין ביותר שם ועל כך מיד…

קצת רכילות
ז'אנג לין שמתאמן תחת שרביטו של המאמן האוסטרלי דניס קוטרל משנת 2007 מי שהיה מאמנו של גרנט האקט עשה בית ספר למלולי בגמר ה- 800 חופשי ועל הדרך קבע את שיא העולם למרחק (זהו מרחק לא אולימפי שהגברים שוחים אותו באליפויות עולם בעיקר). צריך לציין שמלולי טוב יותר במרחקים ארוכים ו- 800 ו- 400 מטרים הם מרחקים פחות מועדפים עליו, בדיוק כמו גראנט האקט שתמיד שחה בצילו של ת'ורפ במרחקים הבינוניים. מלולי נכנס לאצטדיון עם הבעה קפואה ורצח בעיניים. מה שקרה לו ב- 800 מטרים הייתה השפלה מבחינתו (הסיני ברח לו בבריכות האחרונות ולקח את הגמר). הנה לינק לסרטון המשחה.

אוסמה מלולי
שם מחייב אוסמה מלולי (Ossama Mellouli): מוסלמי, יליד טוניסיה, בן 24, מתאמן בארה"ב כבר הרבה שנים והאנגלית השגורה בפיו מעולה והמבטא: אמריקאי ללא רבב. מלולי גם מחזיק במדליית הזהב האולימפית מבייג'ין. לפני שאנתח את המשחה, אני ממליץ לצפות בשני החלקים: