נושא: הכל

שחייה, TI ועקרונות הטאי צ'י

פורסם ביום שלישי, 17/11/09
מאת גדי כץ מייסד TI ישראל

שחיית חזה

מאת: תמי מושקוביץ, תלמידת TI, נובמבר 2009

ישנו מיתוס כי שחיית חזה הרבה יותר פשוטה ופחות מעייפת משחיית חתירה . בשחיית TI תגלו עד כמה פשוט לשחות חתירה.

אמנם התוודעתי לשחיית TI רק לפני כחודשיים. אבל כמתאמנת ותיקה (למעלה מעשרים שנה) בטאי צ'י, נשביתי כבר בשעור הראשון, כשמיקי המדריך שלי הורה לי לשכב על צידי במים, ולנסות להיות רפוייה עד כמה שאפשר. בתחילה עלה בליבי החשד: מה הקשר בין שחיית חתירה שנראתה לי תמיד כוחנית ודורשת מאמץ גדול לבין רפיון. כשהצלחתי לבצע את התנוחה הזו, הבנתי שהיכולת להרפות ולשחרר היא בעזרתי, אבל עדיין לא האמנתי שאצליח ללמוד לשחות חתירה. כאן אולי המקום לספר שאני שוחה כבר כמעט 70 שנה, רק שחיית חזה וגב. שחיית חתירה נראתה לי תמיד כחלום שלמרות נסיונות רבים לעולם כבר לא יוגשם.

בשעורים הבאים וככל שהתקדמתי בטכניקה של השחייה (עדיין מאד מאד רחוקה מאיזו שהיא שלמות, אם כי מצליחה כבר לעבור ברכות שלמות) הפליא אותי הדמיון שגיליתי וממשיכה לגלות בין שחיית TI והטאי צ'י בו אני מתאמנת.

בין ההגדרות של עקרונות אמנות לחימה רכה ופנימית כמו הטאי צ'י אנחנו מדברים על:
– שחרור ורפיון
– על עוצמה שבאה מבפנים ולא מכוח של שרירים
– לא ממהירות וזריזות, אלא על עבודה איטית
– על זרימה
– על מודעות ודיוק
האם אין אלה אותם עקרונות שאני מנסה להטמיע כשאני שוחה ולומדת TI?

גם בשחייה לפי TI, כמו בטאי צ'י, דורש התרגול בכל רגע להיות ממוקד רק בתנועה עצמה ולא לחשוב באותו זמן על שום דבר אחר. בטאי צ'י אנחנו מבינים שעבודה זו מתרגלת אותנו להיות נוכח לגמרי ברגע הזה בלבד, האם לא כך גם בשחיית TI?

גם ב- TI, כמו בתרגול הטאי צ'י, השחייה נעשית ללא מאמץ, כשהכוונה לא להשתמש בכוח. באימון הטאי צ'י תנועת סיבוב האגן מתרחשת מסביב לאזור, שלפי הסינים הוא מרכז האנרגיה שבגוף ונקרא "טאן טיין". התנועה שבאה מתוך מרכז האגן משפיעה על הגפיים ועל תנועת המותניים והיא מתאפשרת רק כאשר הגוף נמצא ברפיון מלא. ולהרגשתי, כך גם בשחייה לפי TI. אפילו המוטיב המרכזי בטאי צ'י (כמו בחיים) היין והיאנג, בא לביטוי מלא בשחיית ה- TI.

רוב הנקודות החשובות בלימוד הטאי צ'י, זהות כמעט לנקודות החשובות בלימוד שחיית ה- TI:
– בראש ובראשונה להינות מהתהליך, מ"הדרך" כמו שזה נקרא בטאואיזם. לא המטרה היא החשובה. לא כמות הבריכות, אלא השחייה עצמה
– הנסיון להבין את התנועה על כל פרטיה
– הרבה סבלנות
– תשומת לב ומודעות לכל תנועה
– עבודה איטית
– כל תנועה יוצאת ממרכז האגן וממשיכה ברציפות אל התנועה הבאה

המטרה האישית שלי באימון הטאי צ'י היא קודם כל לשמור על בריאותי, ואפילו לשפר אותה ולהנות מעצם הלימוד והתרגול. והנה מצאתי דרך נוספת להגשים את המטרות האלו וזה ע"י לימוד שחיית ה- TI.

תמי מושקוביץ, עוד מעט בת 73. סבתא גאה ל- 9 נכדים כשהגדולה מסיימת שרותה הצבאי בקבע כקצינה. פנסיונרית ב- 10 השנים האחרונות. מורה בבי"ס תיכון, ואח"כ כ- 20 שנה מנהלת עסק לציוד לימודי לבתי ספר. כמו כל פנסיונרית חופשיה, עסוקה מאד! במרכז תחביבי נמצאים משחק הברידג (עם תואר רב אומן), וכמובן הטאי צ'י בו אני מתאמנת ברצינות יותר מ-20 שנה. שוחה שנים רבות, אבל לא חתירה. עסוקה גם בסוגים שונים של התנדבויות כמו: ליווי אנשים החולים במחלות מסכנות חיים ועוד.