תובנות של תלמיד… לשחייה: לשחות עם דופק נמוך, גרף שיפור

פורסם ביום שלישי, 28/12/10
מאת גדי כץ מייסד TI ישראל
מאת: עפר, תלמיד TI

 

היכולת לשחות עם דופק נמוך זה שלב משמעותי (לטעמי) עבור שחיינים מתחילים, או כאלה שעושים צעדים ראשונים לקראת משחים ארוכים. כתבתי את התובנות שלי בנושא

כאן. מה שיש לי עוד להוסיף זה איך לדעת שאכן יש שיפור בדרך לשם ומה כדאי למדוד תוך כדי. על סטטיסטיקות מדדים וגרפים יש לי הרבה מה לומר. בהזדמנות. מה שנראה לי רלוונטי לצורך השגת יעד של שחייה עם דופק נמוך זה שני פרמטרים. יש עוד רבים אבל אלה נראים לי נותנים תמונה מספקת וקל יחסית לעקוב אחריהם. אני מציע לרשום אותם מידי פעם, כל אימון, כל שבוע, כל חודש, לא משנה, העיקר לרשום מדי פעם כדי שיהיו מספיק נתונים כדי לראות מגמות.

הפרמטר הראשון: מרחק מקסימלי

הכוונה היא המרחק המקסימלי אותו אפשר לשחות רצוף, בלי לעבור לחזה ובלי לעצור ליד הקיר בכלל, גם לא לשתי נשימות. אני הייתי ב50 מטר בסוף הקורס הבסיסי. זה הלך והשתפר לאורך השבועות והחודשים אחרי הקורס. שהגעתי ליכולת לשחות 300 מטר רצוף עצרתי שם פשוט כי לא מצאתי טעם לשחות רצוף סטים ארוכים יותר. אני מניח אבל שאם הגעת ל300 מטר רצוף אין בעיה להמשיך. המהירות אגב, לא מעניינת לצורך הבדיקה הזאת. 3 דקות ל100 מטר זה סבבה לגמרי.

הפרמטר השני: דופק מינימלי אחרי 100 מטר שחייה

הכוונה היא כזאת: שחה 100 מטר במטרה אחת ויחידה, לסיים אותם בדופק הכי נמוך שאפשר. בלי הפסקות ובלי להתיחס לקצב. אני טוען, שברגע שמשתלטים על זה, ומצליחים לשמור על דופק נמוך, אין בעיה לשחות איזה מרחק שרוצים. כמה זה נמוך? נורא תלוי בכושר הכללי ובגיל אבל בדרך כלל 120 פעימות לדקה ומטה זה כלל אצבע טוב. אפשר גם למדוד דופק בהליכה רגילה של כמה דקות, זה בערך היעד.

ומה עם המהירות?

לא לדאוג, כל דבר בעתו. אחרי שמשיגים את היעד הזה, עוברים להשתפר ביעילות התנועה ובהגברת קצב התנועות. שני אלה יביאו כבר את השיפור במהירות.

– אספתי את הנתונים על שני הפרמטרים לאורך בערך חצי שנה, מתחילת הקורס הבסיסי. שמתי את שניהם על ציר הזמן (ציר X בגרף).
– הגרף האדום הוא הדופק המינימלי שהצלחתי להיות בו אחרי 100 מטר שחייה. היחידות (פעימות לדקה) שלו מימין. המדידה הזאת אפשרית כמובן רק אחרי שמצליחים לשחות 100 מטר…
– הגרף הכחול הוא המרחק המקסימלי הרצוף שהצלחתי לשחות. היחידות (מטרים) משמאל.

הגרף לא עולה מעבר ל300 מטר כי כאמור זה היה נראה לי לא מעניין. עברתי להתאמן על דברים אחרים.