ארכיוני תמונה

שחייה ככלי טיפול בבעיית כאבים בגב

כאבי גב הם תופעה נפוצה בקרב גברים ונשים מכל הגילאים. הם נגרמים מסיבות מגוונות, ביניהן פריצת דיסק הלוחץ על עצבי עמוד השדרה, שרירים שנחלשים או תזוזה של חוליות, ובמקרים רבים עלולים לשתק אותנו לשעות ואף לימים ארוכים בהם פשוט אי אפשר לזוז.

איך להקל על הכאב?

הדרך הטובה ביותר להקל על כאבי גב משלבת מספר אלמנטים: ראשית יש צורך בתנועתיות, אשר מסייעת בשחרור של אזורים כואבים. לדוגמה, אם התכופפות קדימה גורמת לכאב, אזי תרגילי תנועה בכיוון לאחור יסייעו להקלת הכאב. בנוסף, אימון באופן קבוע עשוי לא רק להקל על הכאב כאשר כאבי הגב כבר מופיעים, אלא גם לסייע למנוע את חזרתם.

שחייה היא הדרך המומלצת ביותר על ידי הקהילה הרפואית בישראל ובעולם לטיפול בבעיית כאבים בגב. מבין סגנונות השחייה, שחייה בסגנון חתירה וגב הן הסגנונות המומלצים . שחיית חתירה בשיטת TI מאד מומלצת, משום שהיא מבוססת על טכניקה ייחודית ומהפכנית המאפשרת לשחות לאורך זמן ולמרחקים ללא מאמץ וללא עומסים מיותרים על השרירים והפרקים.,. השחייה משלבת את התנועתיות הנדרשת יחד עם שימור תנוחה נכונה של עמוד השדרה, אופן ציפה שמאפשר לגוף לא לשקוע ולהתקדם במהירות במים ובכך מסייעת להקל על הכאבים ולמנוע כאבים חוזרים.

שחיית חתירה

בניית תכנית אימוני שחייה

פעילות גופנית מומלצת בכל ימות השנה כשגרת חיים ולא רק כדרך לטיפול בכאבים, אולם מי שאינו שוחה או אינו מכיר את סגנון שחיית החתירה, מומלץ כי יתייעץ ברופא או בבעל מקצוע ויתחיל ראשית בלימוד של סגנון שחייה שהינו נכון ובריא לבעיות גב, צוואר ומפרקים באופן מתודי ולא חובבני כדי שעם הזמן יוכל לבנות תכנית אימונים מסודרת ולהתקדם לפיה.. גם לאחר ההקלה בכאבי הגב מומלץ להמשיך לשחות באופן עצמאי על מנת לשמור על השרירים ולא להידרדר שוב למצב הגופני הקודם.

ראוי לציין כי במצב בו אדם סובל מכאבי גב והתחיל לשחות על מנת להקל על הכאבים, לא נדיר שלאחר אימון או שניים המצב לכאורה מחמיר והכאב מתגבר; מדובר בתופעה טבעית וחולפת, שכן תחושת ההקלה והשיפור בתפקוד הגופני בדרך כלל יורגשו באופן משמעותי רק לאחר 4-6 שבועות מתחילת אימוני השחייה.

השפעה לטווח ארוך

מחקרים מצביעים על כך שאנשים שסבלו מכאבי גב וטיפלו בהם באמצעות שחיית חתירה נטו לסבול פחות מחזרתם של הכאבים, מאשר אלה שבחרו בטיפולים פסיביים כגון פיזיותרפיה וכירופרקטיקה. עם זאת, מטפלים רבים מציעים לשלב בין אימוני שחייה מודרכים לבין טיפולים פסיביים על מנת להשיג את התוצאות הטובות ביותר.